Den tyske kunstneren og naturfotografen Matto Barfuss har laget en unik naturdokumentar, hvor han forteller om livet til en gepardfamilie ved bruk av fortellergrep som hører spillefilmen til.
Da var det Roald Amundsen som sto for tur, i den stadig lengre rekka av historiske norske helter som får livshistorien sin filmatisert. Regissør Espen Sandberg har tidligere stått bak både Max Manus (2008) og Kon-Tiki (2012), riktignok sammen med Joachim Rønning. Amundsen beviser at han står fint på egne bein.
Filmfestivalen i Berlin er ikke bare en visningsarena for film, men også et utstillingsvindu for alle som bidrar til at en film blir til. Særlig skuespillere får en egen mulighet til å vise seg fram.
Når Solnedgang i Budapest tar slutt, er det riktignok med en av årets mest minneverdige avslutninger, et knallsterkt bevis på hvilket grep László Nemes har om filmmediet.
Å filmatisere en romanklassiker med høy litterær verdi er en risikofyll øvelse. Men det forhindret ikke Hans Petter Moland da han gav seg i kast med Per Pettersons «Ut å stjæle hester».
Selv om enkelte sekvenser er interessante, som når vi i åpningsbildet senkes ned i en fullsatt bar og etter hvert finner Julianne Moores ensomme skikkelse, gjør Lelio få virkelig spennende valg som filmskaper.
Det er Oscarsesong, og snart er det duket for den 91. pristunge kvelden i Dolby Theatre, Los Angeles. Det er definitivt ikke den mest interessante årgangen, men tradisjonen tro vil vi komme med våre kommentarer om de nominerte. For moro skyld har vi laget noen egne kategorier. Oscarutdelingen kan du se søndag 24. februar.
Ingen vil noensinne tro en påstand om at Natalie Portman overgår seg selv etter mesterverket Black Swan. Det må likevel påstås at som popstjernen Celeste i Brady Corbets andre spillefilm er hun på millimeteren nær.
Finske Baby Jane er en filmatisering av Sofi Oksanens 2005-roman ved samme navn og skildrer purunge Jonnas forelskelse i mer rocka og erfarne Piki.
Jeg ser deg er en god dokumentarfilm, det er det viktigste. Filmen er kompetent fotografert og regissør Maria Salazar er flink til å komme under huden på folk – både de som medvirker i filmen og oss som sitter og se på.
Dette kunne lett ha vært en deprimerende film, men filmskaper Jon S. Baird behandler dem med såpass respekt og ærefrykt at filmen aldri føles elegisk, og filmen er åpenbart laget med respekt og kjærlighet.
Elsk, nyt – og løp for livet! er løst basert på regissørens egne opplevelser som student.