Filmmagasinet
Norges største filmblad på papir, som man før fant på de fleste kinoene rundt i landet, er nå kun tilgjengelig på web.
Kontaktinfo
Epost til daglig leder: post@filmmagasinet.no
Epost til redaktør: editor@filmmagasinet.no
Daglig leder og skribent
Skribent
Eirik er journalist og bidragsyter i Filmmagasinet, og regelmessig gjest for nettsidens egen podcast. Med en brennende interesse for fantasy, science fiction og fandom, har han også publisert flere artikler om disse emnene, inkludert diskusjoner rundt "toxic fandom". Eirik har også en fot i den kreative delen av filmbransjen som manusforfatter. Han er stemmegiver i Golden Globe Awards, medlem av The International Federation of Film Critics (FIPRESCI), Det Norske Filmakademiet og han har vært jurymedlem i både Karlovy Vary International Film Festival og Gøteborg Film Festival. I tillegg er Eirik norsk korrespondent for den danske film- og TV-nettsiden Moovy.dk.
Podcastprodusent og skribent
Thor er filmanmelder, programleder for og produsent av Filmmagasinets Podcast. Han er forsåvidt også illustratør, pedagog og har jobbet som tatovør på et tidligere tidspunkt. Han er medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESC og stemmer i Golden Globes.
Tidligere har han laget podcasten Full Ape og har svart belte i dårlig humor. I tillegg har han mange nerdete interesser og er stolt av det.
Thor er opptatt av skrekk, gru og spesielt skumle eller rare filmer og serier de andre i redaksjonen kanskje ikke orker å se!
Skribent
Tore André Øyås har utdannelse fra NTNU i Trondheim hvor han har bachelorgrad i Medievitenskap og mastergrad i Filmvitenskap. Hans masteroppgave “Den amerikanske seriemorderen på film” sier kanskje litt om hans interesse for spenningsgenren og tematikk av den mørkere sorten. Tore er forsåvidt altetende innen film og tv, og setter pris på den gode historien og de interessante karakterene, vel så mye som genren. Likevel er det nok klassisk krim (helst britisk) og true crime-genren som oftes er å se rullende over Tores tv-skjerm. Kanskje er det derfor ikke så rart at når han i løpet av høsten debuterer som krimromanforfatter, ja så står nettopp slik tematikk også helt sentralt. Selv om det stadig blir sjeldnere og sjeldnere, er det å bli skikkelig skremt, det han virkelig setter aller mest pris på!
Skribent
Maka, med to mastergrader i film og litteratur, er en erfaren medieviter, journalist og pedagog. Med forskning på tysk film, spesielt ekspresjonismen, og en fascinasjon for europeisk nybølgekino på 1960-tallet, utforsker hun filmens mangfold og nyskapning. Hun er opptatt av både kjente og ukjente regissører og perioder for å få en dypere forståelse av filmens rike landskap. Maka brenner for filmer som gir stemme til marginaliserte grupper og utfordrer urettferdighet. Hun utforsker også hvordan filmen kan bidra til å forstå historiske hendelser, samfunnsdynamikken og kulturelle perspektiver. Spesielt glad er hun i historiske og psykologiske dramaer, sci-fi og eksperimentelle filmer. I de senere årene har hun blitt mer interessert i dokumentarfilm. Hun er så begeistret for filmatiske audiovisuelle skildringer at hun er like opptatt av gode og kreative musikkvideoer og reklamefilmer.
Skribent
Aksel er skribent og han er ansvarlig for kultfilm-spalten Cinema Obscura her i Filmmagasinet. Han har en stor interesse utover det vanlige når det kommer til sær og alternativ kultur. Rare kult og b-filmer er noe han sluker rått og det samme gjelder også tegneserier og bøker i den kategorien. Aksel har også studert filmproduksjon i tre år og han bruker også tiden sin på å utarbeide manus til filmprosjekter.
Skribent
Åshild er utdannet både innen skuespill fra Høyskolen Kristiania (BA) og innen lingvistikk fra Universitetet i Oslo (MA). Hun har vært dypt interessert i film siden hun var liten, og har vært medvirkende i flere norske filmer bokstavelig talt siden fødsel (debut var Over Stork og Stein).
Hun er interessert i et bredt spekter av filmer, spesielt klassiske (og pre-code) Hollywood, Fransk nybølge, Tjekkisk nybølge, skjulte animasjonsperler, skeiv tematikk, artsy skrekkfilmer, true crime, og ikke minst de mest trippy filmene du kan finne, og campy filmer med lavt budsjett og altfor høye ambisjoner.
Hennes favorittregissører er bl.a. John Waters, Pedro Almodóvar, Naomi Kawase, Panos Cosmatos, Gaspar Noé og Jim Jarmusch. Hun har vært med i Cinema Neuf siden 2017, og er sjefsmaskinist der.
Skribent
Lars er filmviter med bachelor fra NTNU. Han studerer for tiden journalistikk og elsker alt som er av kultur, men har en forkjærlighet for filmen. Spesielt "sjangerfilm" er noe han lar seg begeistre av, som grøssere, action og sci-fi. Han lar seg også fascinere av de mange B-filmene fra 80 og 90-årene.
Lars er også innvolvert i Ramaskrik Filmfestival og har tidligere vært redaktør for Jump Cut Filmmagasin.
Skribent
Mathias Mørch har en mastergrad i filmvitenskap og interesserer seg egentlig for alt som er å finne av film. Det går i stumfilm, klassisk og moderne studiofilm, poetiske kunstfilmer, sjangerfilm fra alle år og selvsagt alt den vide verden har å by på; det hele fordøyes med glede. God filmkunst er det beste Mathias vet, og han setter ofte filmspråket og følelsen filmer gir foran selve handlingen. Likevel skal det sies at han stortrives med de gode fortellingene også. Selv om alt i utgangspunktet frister så kunne nok listen over musikaler, western og skrekkfilmer han har sett hatt godt av å utvide seg litt oftere enn den gjerne gjør. Det kan vi se på som et langsiktig prosjekt.