©Paramount Pictures

Ville stunts og norsk natur – Mission Impossible: Dead Reckoning Del 1

Et intervju med Tom Cruise og regissør Christopher McQuarrie.

Et av årets store kino- og filmøyeblikk er endelig her, når Tom Cruise er tilbake med verdens desidert største actionfranchise. Den nye Mission:Impossible – Dead Reckoning Part 1, startet innspillingen i Norge, og det med en scene så halsbrekkende at utfallet av den ville avgjøre om hele innspillingsprosessen i det hele tatt kunne fortsette.

Regissør Christopher McQuarrie forklarer i et intervju at han derfor allerede første innspillingsdag gikk med hjertet i halsen:

Da Tom Cruise kjørte en spesiallaget motorsykkel utfor det norske fjellet Helsetkopen (på Hellesylt i Stranda kommune), hadde han først et enormt langt fall foran seg, før han måtte utløse fallskjermen. Da han landet trygt, kunne jeg og teamet trekke et lettelsens sukk. Tom gjentok så stuntet hele syv ganger, alt for å det perfekte resultatet og opptaket.

Tom Cruise fortsetter:Hver gang jeg kjørte utfor den rampen, risikerte jeg livet. Sikkerheten prioriteres selvsagt enormt høyt, men forberedelser og trening er hele grunnlaget for å gjøre disse stuntene.

Stuntet er Cruises farligste i hele karrieren, noe som sier litt. Tidligere har superstjernen blant annet klatret utenpå Dubais Burj Khalifa, hengt utenpå et Airbus A400-fly i luften, samt kastet seg utfor en Boeing C-17 fra 25.000 fots høyde og utført et såkalt HALO-hopp. Sistnevnte er det ingen som har gjort på film noen gang tidligere. Vi glemmer selvsagt heller ikke stuntet på Preikestolen i forrige film. Det ligger enorme mengder øvingstimer bak slike stunts, henholdsvis over 500 fallskjermhopp og 13.000 motocross-hopp, for å forberede dette siste og farligste stuntet i Norge.

Cruise: – Jeg har alltid sett etter og blitt tiltrukket av farlige ting. Da jeg var liten laget jeg min egen sykkelrampe, noe som resulterte i et krasj i noen søppeldunker, og påfølgende blod over alt. I ettertid har det blitt mangt et brukket bein og tenner over årene, men jeg har alltid likt å gjøre slike ting.

De imponerende stuntene og halsbrekkende scenene har alltid vært Mission:Impossible-seriens høydepunkter og kvalitetssider. I den siste filmen er historien så stor, at McQuarrie og co. har valgt å dele den i to filmer.

Man kan si mye rart om Tom Cruise, men det er ikke noen tvil om at han liker å leve farlig. ©Paramount Pictures

McQuarrie: – Det er første gang vi deler en Mission:Impossible-historie i to, for kompleksiteten og skalaen i denne historien er episk.

Cruise:Etter så mange Mission-filmer, føler jeg at vi fortjente dette, å slå opp neste film enda mer i skala, men samtidig ville dette sette cast og crew på en prøvelse selv ikke de hadde tørt å se for seg.

McQuarrie:Enig. Vi konkurrerer ikke med andre enn oss selv, og ser på forrige film: er det noe her vi kan forsøke å gjøre bedre, og overgå? Skala og omfang føles rett og slett å bli større for hver film, og begrensningene føles tilsvarende mindre. Man blir mer og mer eventyrlysten, rett og slett.

Det har gått mange år siden Brian De Palma som første regissør ut, sparket i gang Mission:Impossible-serien, helt tilbake til 1996. I denne ble det laget en tog-scene, noe man ville gjenta også i det som nå blir film nummer syv, bare denne gang utenfor studio, på location.

McQuarrie: – Vi ville lage et ekte, godt gammeldags damplokomotiv, og så kjøre det rett utfor en stor bru! Vi spurte oss selv: Hva er det vi ikke har gjort før, jo, vi har ikke vraket et tog! Men, det å finne en togbane som faktisk er operativ enda, ble en liten utfordring. Heldigvis klarte produksjonen å komme over en norsk togbane som var perfekt for denne ideen og tiltenkte sekvensen. Vi fikk tak i ekte eldre togvogner, for så å dekorere dem om til å likne Orientekspressen.

Denne fire mil lange togbanen McQuarrie her snakker om, er Raumabanen, en togstrekning som nylig ble kåret til den vakreste i hele Europa. Her jobber Cruise og flere andre karakterer i filmen seg iherdig igjennom togvogner, både innvendig og oppå, i nok en halsbrekkende storslått filmsekvens. Selve det voldsomme endeliktet til toget, som altså krasjer utfor en bro, ble imidlertid spilt inn i England.

Ingenting som en togtur for å innta den vakre norske naturen!
Tom Cruise som Ethan Hunt, Esai Morales som Gabriel. ©Paramount Pictures

Foruten Cruise selv, er mange av de kjente karakterene og skuespillerne med også i Dead Reckoning. Simon Pegg, Vanessa Kirby, Rebecca Ferguson, Ving Rhames og Mark Gatiss er noen av dem.

Andre er helt nye i Mission-landskapet, som Pom Klementieff, best kjent som Mantis, fra Guardians of the Galaxy-filmene. Til tross for disse forholdsvis actionfylte filmene, måtte selv hun gå igjennom treningsprogram og forberedelser i forkant, inkludert stunt-trening. Det samme måtte nykommer Hayley Atwell, bedre kjent som Peggy Carter fra diverse Marvel-titler. Hele fem måneders trening måtte skuespilleren igjennom, noe som forsåvidt ikke kommer som en overraskelse i en så actionspekket filmserie, selv ikke for bikarakterene.

Hvorvidt det syvende kapittelet i Mission-franchisen fortsetter supersuksessen til de foregående filmene gjenstår å se, men noe annet ville overraske noe voldsomt. Det er også forholdsvis sjeldent at en såpass stor film og blockbuster får juli-premiere her til lands, uten at dette trolig vil legge noen demper på kinolysten til det norske folk. Mission-filmene er som en happening i seg selv, en storslått “må se”-film på kino for svært mange, og med atter en gang innslag fra norske omgivelser i filmen, krysser vi selvsagt fingrene for valfarting til kinoer over hele landet denne sommeren og høsten.

Les vår anmeldelse her:

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part 1 har norsk kinopremiere 12.juli.