Mørkets dronning

Et intervju med regissør Eva Sørhaug.

Andre sesong av den populære TV-serien Yellowjackets er nå ute for strømming på SkyShowtime. I den forbindelse tok Filmmagasinet en prat med Eva Sørhaug som regisserte 3 episoder i første sesong av serien. Praten dreide seg om hennes opplevelser rundt arbeidet med Yellowjackets, serien Let The Right One In og hennes dragning mot det mørke og farlige.

Eva Sørhaug startet karrieren med å regissere kortfilmer, før hun landet en jobb for Hotel Cæsar i 2005. Veien gikk videre til filmene Lunsj (2008) og 90 minutter (2012), deretter noen episoder av tv-serien Okkupert (2015). Etter dette gjorde hun sitt inntog i Hollywood med episoder for seriene Damnation (2017) og Falling Water (2018), American Gods (2021) og Your Honor (2021). Med seriene Yellowjackets (2021) og Let The Right One In (2022) fortsetter Sørhaug å høste internasjonal anerkjennelse og arbeidet med store Hollywoodstjerner.


Da du har regissert episoder for Yellowjackets og Let The Right One In har du hatt regissører som har laget episoder både før og etter deg. Hvordan fungerer den prosessen? Hvordan holder man på kontinuiteten, og unngår å få en slags Frankenstein-monster av en serie?

Man må jo tenke at disse skuespillerne allerede har spilt seg inn litt, så de kan jo  karakterene sine, rollene sine. Jeg tar alltid utgangspunkt i at de kan karakteren sin bedre enn meg. Og det visuelle språket er jo satt på en måte. Hvis en serie vanligvis har veldig rolig kameraføring, så kan jeg ikke gå inn helt hardcore med håndholdte, ekstreme nærbilder. Men det er alltid en del slækk, man du kan alltid jobbe litt med det, svarer Eva

Jobben min er å oversette tekst til levende bilde. Da tenker jeg ofte til meg selv «Hva handler denne serien om? Hva handler denne episoden om? Hva handler denne scenen om?» Og ikke minst «Hvem sin scene er dette?». Jeg legger meg veldig tett på karakterene og hvordan de har det. Det dikterer ofte for meg hvordan jeg velger å skyte scenen. De viktigste møtene jeg har er med de som har skrevet manus, så jeg kan forstå hva de har tenkt. Da kan jeg spørre helt ned på detaljnivå: «Hvorfor gjør karakterene sånn og sånn osv.?» Det er viktig å få luftet ut alt og ha et tett samarbeid med manusforfatterne.

I nåtiden: Juliette Lewis som Natalie og Christina Ricci som Misty i Yellowjackets.

Har man noen møter med de andre regissørene?

Nei, egentlig ikke. Når premissene for serien allerede er satt blir mye av regi-oppgaven borte på en måte. Jeg får jo ikke bestemme hvem som skal spille, jeg får ikke bestemme hvordan det skal se ut. F.eks. på Let The Right One In var han som satt opp piloten en kjempeflink regissør. Mye av serien er filmet i små leiligheter i New York, og  han likte å jobbe med begrensninger. Han valgte å ikke ha det vi kaller «flywalls» (vegger som kan tas vekk), og det betyr at det begrenser filmspråket ditt ganske mye, fordi du treffer veggen med kamera og det ikke er plass. Sånne ting kan man arve fra de andre regissørene. Og ofte har de brukt opp mesteparten av pengene før jeg kommer inn..hehe, ler Eva.

I Yellowjackets er det to sett med skuespillere for de aller fleste karakterene. Hvor tett av arbeider du med skuespillerne? Og hvor tett samarbeider den eldre og yngre versjonen av karakterene?

Det er helt individuelt. Noen av dem likte å snakke sammen, andre trengte ikke det, og ville bare være helt for seg selv. Jeg har ikke noe behov for å treffe skuespillerne på forhånd, men hvis de har behov for det, så kan vi absolutt gjør det. I det siste showet jeg jobbet med hadde noen av skuespillerene veldig behov for å ha møter og snakke gjennom ting. Andre skuespillere dukker bare opp på dagen og sier «fortell meg hvor jeg skal stå». Av og til har de ideer om hvordan de bør gjør scenen. Jeg prøver å plukke ut det beste, «to find the performance».

Er det mest de erfarne skuespillerne som ikke har behovet for møte deg og prate om ting på forhånd? Eller går det på personlighet?

Det er personlighet. Noen vil helst bare få beskjed om hvor de skal stå, andre har veldig klare meninger om hvordan de skal gjøre ting. Og det som regel bra. Hvis det ikke stemmer overens med hva jeg syns, finner vi måter å løse det på, både i klipp eller gjennom samtaler. Man kommer seg rundt det. Det handler om dialog og å ha respekt for hverandre. Jeg er opptatt av å ha respekt for skuespillerne og la de gjøre sin greie. Det må være fryktelig irriterende hvis du som skuespiller har tenkt og jobbet mye med en karakter og hvordan du har tenkt til å løse en scene, for så å komme på jobb og få beskjed om at du skal gjøre ting på en helt annen måte enn du har tenkt. Det er viktig at de får spillerom.

I fortiden: Dette var jo en selsom «seanse». Hva annet skal man finne på når man er fanget i villmarken?
Sophie Nélisse i rollen som Shauna, Courtney Eaton i rollen som Lottie, Liv Hewson som Van og Alexa Barajas som Mari i Yellowjackets.

Er du trukket mot det blodige og mørke? I Yellowjackets har vi kannibalisme, drap, mørke og galskap. I Let The Right One In har vi vampyrer og blod. I 90 minutter handlet det om partnervold. Hva er de neste tunge temaene du har tenkt å ta for deg nå?

Det siste showet jeg gjorde nå var nede i Savannah og heter Manhunt. Det er en dramathriller som handler om jakten på John Wilks Booth, mannen som skjøt Abraham Lincoln. Det er liksom thrillere og suspense jeg synes er mest spennende, så jeg søker jo til det. Jeg skal gjerne gjort noe humor, det hadde vært gøy å jobbe mer med komedie. Siden jeg er god på spenning og jeg følger karakterene såpass tett, liker «pengesekken» jobben jeg gjør. Jeg er er effektiv og vet hva jeg vil ha, så da bruker jeg ikke så mye ekstra tid. Det jeg går etter i et show er «Er dette noe jeg hadde hatt lyst til å se?» Hvis det virker som det er det, har jeg som regel lyst å regissere det, svarer Eva.

Yellowjackets har jo magiske 100 % score Rotten Tomatoes. Det er det nesten ingenting som har. Hva har dere gjort underveis for å ende opp med et så godt resultat? Merker man det underveis?

Jeg vet ikke om man merker det, men man kjenner jo at man jobber med noe som er bra, ikke sant? Det er kjempegode skuespillere, kjempeoriginalt materiale og man kjenner at dialogen er svingende. Serien er jo helt crazy, også tror jeg de var veldig gode på markedsføring. Også tenker nok mange: jenter i et sånt katastrofescenario? Det er noe man ikke har sett så mye av og som jeg tror mange blir fascinerte av.

Absolutt! Tusen takk for intervjuet, det skal bli spennende å se hva du kommer med videre framover.

-Tusen takk og lykke til med Filmmagasinet og podcast!

Se Yellowjackets her:

Podcastprodusent og skribent