Hva ser vi mest på?

Kampen som streaming-kundene.

Det kan se ut til at strømmekanalenes kamp om seernes gunst (og penger!) ikke vil ta noen slutt, og hvert år som har gått etter at tjenestene først kom har bragt med seg en ny plattform eller variant av en annen.

Dette betyr at de fleste må velge og vrake, noe som gjør de forskjellige tjenestene spesielt ivrige på å komme seg opp og frem.

Men hva er det vi egentlig ser på? Flere strømmetjenester liker å si at de har den nyeste seerfavoritten eller flest abonnementer. Og det er ikke så rart, for det er faktisk noe man bør kunne skryte av!

Men er det sant? Vi i Filmmagasinet har nylig gått inn i et aldri så lite samarbeid med tjenesten JustWatch, som gir oss de siste tallene fra det intertnasjonale strømmemarkedet og såkalt «video on demand». Vi kommer til å holde disse oppdatert og tilgjengelig på nettsiden vår.

La oss begynne med å se på de norske tallene fra forrige uke , både for serier og filmer (14. – 20. november) som inkluder Video-on-Demand.

På seriesiden ser vi at SkyShowtimes Yellowstone med Kevin Costner i hovedrollen leder an foran Prime Videos The English. Netflix’ overnaturlige spenningsserie 1899, som vi nylig anmeldte, ligger på 3. plass.

På filmsiden leder HBO Max’ Don’t Worry Darling, med actionfilmen Bullet Train på 2. plass. Og overraskende nok kommer eventyrfilmen Uncharted på 3. plass, til tross for at denne filmen på ingen måte er ferskvare.

Men dette sier ikke noe om hvilke strømmetjenester som er størst. Her er oversikt over markedsansdelene for de forskjellige tjenesten for 3. kvartal og utviklingen frem til september i år. Merk at SkyShowtime ikke var på banen ennå da denne målingen ble gjort, så de vil nok gjøre mer ut av seg i neste måling.

Her kan vi se at Viaplay fremdeles gjør det sterkt i Norge, og forsøker å ta innpå Disney+ i kampen om 2.-plassen. Ikke overraskende er det Netflix som leder an, med hele fire ganger så mange prosent som Tv2 Sumo. Ikke så rart, kanskje. Tv2 har hatt et litt trøbbel med fadesen rundt Altibox.

Ser vi på utviklingen, ser vi at både Tv2 Sumo og Viaplay gradvis mister markedsandel, mens den store vinneren er Disney+, som gjør et byks mot Netflix’ plass på toppen.

Dette er altså en introduksjon til systemet vi kommer til å bruke fremover. I ukene som kommer kommer vi til å sette opp top 10 for serier og filmer på nettsiden et sted. Stay tuned, som de sier!