1899 featured

1899

Et luksuscruise gjennom skrekk og galskap.

1899 featured
4.5

Tyskland 2022
Serieskapere: Baran bo Odar & Jantje Friese
Skuespillere: Emily Beecham, Aneurin Bernard, Andreas Pietschmann, Miguel Bernardeau, Maciej Musiał, Anton Lesser, Rosaline Craig, Lucas Lynggaard Tønnesen, Clara Rosager, Maria Erwolter, Yann Gael, Mathilde Olliver, José Pimentão, Isabella Wei, Gabby Wong, Jonas Bloquet, Fflyn Edwards, Isaak Dentler, Martin Greis Rosenthal
Genre: Thriller/skrekk/overnaturlig
Premiere: 17. november (Netflix)


Denne anmeldelsen er basert på de første seks episodene av 1899.

Se for deg dette: Du våkner opp på et dampdrevet cruise-skip på vei over Atlanterhavet. Året er 1899, og du er på flukt fra noe. Eller var det kanskje noen? Det er ikke lett å si, for hukommelsen din er litt så-som-så nå om dagen. Men det er andre passasjerer her, med sine egne historier og selvfølgelig sine egne hemmeligheter å holde på.

Du sitter i den store spisesalen på skipet. Der borte er det et nygift ektepar fra overklassen. De kan så vidt se på hverandre, og virker ulykkelige. Og der er det en japansk geisha, kledd i tradisjonell kimono og sminke. Og hva med den arrete kapteinen og hans mannskap?

Og når skipet, som er eid av det mystiske «selskapet», tar imot et signal fra sitt søsterskip som forsvant på havet for fire måneder siden, bestemmer kapteinen seg for å endre kurs for å undersøke. Det er selvfølgelig ikke helt ukomplisert. For med så mange passasjerer som er desperate etter å slippe unna fortiden sin, er det utenkelig å snu.

Men der ligger altså søsterskipet, midt på havet. Mannskapet og de mer enn tusen passasjerene er borte, og det er tydelige tegn til at noe veldig galt har skjedd. Innelåst i et lite skap i spisesalen, finner vi en gutt (spilt av Fflyn Edwards). Han er kanskje 11 år gammel, men han sier ingenting. Gutten er bare veldig opptatt av å holde på den lille steinpyramiden han har med seg. En mann (spilt av Aneurin Barnard) i frakk svømmer over fra søsterskipet ved første mulighet, og han ser ut til å vite akkurat hvor han skal og hva han skal gjøre der.

Passasjerene vil kanskje ikke like hvor denne reisen ender.

Og så begynner folk å dø.

1899 er et overnaturlig spenningsdrama av Baran bo Odar og Jantje Friese, som ga oss den fenomenale tyske Netflix-serien Dark. I 1899 flyttes handlingen ut til sjøs med noe som ved første øyekast kan se ut som en blanding av den klassiske historien om spøkelsesskipet… og Titanic! Men det minner meg mer om en slags Viktoria-tidens svar på tv-serien Lost, med et stort rollegalleri med fargerike bakgrunner, med felles mål om flukt og overlevelse.

Her ser vi en stor samling roller med vidt forskjellige nasjonaliteter og bakgrunner, og det bør sies noe om hvordan 1899 benytter språk som et element i historiefortellingen. I stedet for å snakke samme språk og dermed gå rundt dette problemet, som de fleste andre filmer og serier ville gjort, får du her høre tysk, engelsk, portugisisk, dansk, norsk, fransk og polsk, bare for å nevne noen. Ofte vil rollene, som vet at de ikke alltid blir forstått, allikevel si ting de ellers ikke ville ha sagt, og dermed lette på sløret for sine indre konflikter. Dette gir serien en veldig så effektiv måte å gi oss et innblikk i disse rollene og deres forhistorier.

Aneurin Barnard, Emily Beechman og Andreas Pietschmann i 1899.

Med overnaturlige mysterier og hemmeligheter, både fra skipet og rollene ombord, var det lett å bli dratt med inn i historien. Til tross for at dette er en ensembleserie, med mange gode historier, er det visse roller som skiller seg ut. Andreas Pietschmann i rollen som skipets fysisk og psykisk arrete kaptein var spesielt spennende. Det samme kan sies om Emily Beechmans traumatiserte psykolog og hjerne-spesialist – i en tid der kvinner var alt annet enn velkommen i akademia. Begge er glimrende i det som kan beskrives som seriens hovedroller.

Det er vanskelig å skrive om en serie som 1899 uten å bevege seg inn på «spoilers». Dette er en mørk og voldelig historie, med tydelige overnaturlige fenomener, fra og med første episode. Dette overnaturlige er for det meste en glimrende drivkraft for mysteriene om bord, men nå og da blir det litt vel mye, noe som trekker oppmerksomheten bort fra de rolledrevne historiene.

Alt i alt er 1899 et glimrende overnaturlig mysteriedrama, godt krydret med grøsser-elementer. Det er ikke mange «jump scares» å se her, men istedet byr den på en krypende og guffen stemning. Om du har sett Dark på Netflix, vil du raskt kjenne igjen Baran bo Odars særegne stil gjennom disse åtte episodene.

1899 featured
1899
4.5
Skribent