Good Luck to You, Leo Grande

Storbritannia 2022
Regi: Sophie Hyde
Med: Emma Thompson og Daryl McCormack
Genre: Drama
Premiere: 26. august

I Good Luck to You, Leo Grande spiller Emma Thompson den pensjonerte læreren Nancy Stokes, hvis erotiske eskapader med sin nå avdøde ektemann aldri var preget av utforskning eller intens lidenskap. Derfor har hun besluttet å oppsøke en prostituert (Daryl McCormack) – eller sexarbeider, som han foretrekker å kalle seg – som går under navnet Leo Grande, med mål om å endelig få erfare seksualitetens sanne gleder. Om hun da klarer å kvitte seg med skammen og forsvarsmekanismene hun bringer med seg til det betalte stevnemøtet.

Den langt yngre Leo er imidlertid en mann av mange talenter, inkludert mer terapeutisk orienterte samtalekunster. Her skal det snakkes – fortrinnsvis om sex, men ikke overraskende skal de to også komme nærmere hverandre på andre områder. Good Luck to You, Leo Grande – som formodentlig er filmet under pandemien –er et i overkant dialogdrevet kammerspill bestående av de to karakterenes til sammen fire møter på et hotell, og kunne lett ha vært et teaterstykke.

Emma Thompson går inn i rollen med hud og hår, også i betydningen nakenhet, men filmen framstår egentlig som ganske bluferdig. Ikke desto mindre er det sympatisk at den adresserer – og ønsker å bryte ned tabuer om – godt voksnes seksualitet. Man kan dog spørre seg om hvordan filmen ville bli mottatt om den handlet om en eldre mann som oppsøkte en ung, kvinnelig sexarbeider – men det er strengt tatt urettferdig, siden det hadde vært en helt annen film.

Både Thompson og medskuespiller McCormack er utmerket i sine roller, og slettes ikke uten kjemi. Likevel kan filmen være litt vanskelig å tro på, ikke minst den noe rosenrøde skildringen av Leo som så ressurssterk og tilfreds med eget virke. Riktignok fortelles historien fra Nancys perspektiv, men avdekkingene rundt hans person føles noe postulerte – kanskje nettopp fordi filmen ikke bare vil være kropps- og sexpositiv, men også sexarbeiderpositiv. Men det kan hende jeg møter mine egne fordommer i døra her, og at filmen dermed oppnår hva den vil på dette punktet.

Aleksander Huser