Margrete den første

Danmark 2021
Regi: Charlotte Sieling
Med: Trine Dyrholm, Jakob Oftebro, Morten Hee Andersen, Søren Malling, Simon J. Berger, Bjørn Floberg
Genre: Drama
Premiere: 25. februar

Det er åpenbart en slags trend med middelalderskildringer på film for tiden, og fjoråret bød på både The Green Knight og The Last Duel. Margrete den første utspiller seg dog nærmere hjemmebane, og forteller historien om dronningen som skulle holde kjølen rett for et nytt nordisk rike i 1400-tallets Skandinavia. Europa er i endring og farene lurer på alle kanter. Derfor handler det om å stå sterkt, og en allianse med England vil kunne sikre maktposisjonen. Margrete (Dyrholm) vil derfor gifte bort adoptivsønnen, Erik av Pommern (Andersen), til en engelsk prinsesse for å forsegle avtalen, men plutselig dukker en uforutsett hindring opp – en ung mann i filler og laser hevder å være dronningens avdøde sønn, og rettmessig arving til tronen, Kong Oluf (Oftebro). Plutselig står makten på vaklende fundament og uvisst bevisgrunnlag, og Margrete må finne ut av hva hun skal tro og hvem hun egentlig kan stole på.

Margrete den første har flere kvaliteter, og ser først og fremst ut som en kostbar storproduksjon i alle ledd. Selv om den tydeligvis ikke legger vekt på historisk korrekthet for enhver pris,lykkes det å skape et spennende visuelt uttrykk gjennom produksjons- og kostymedesign. Manon Rasmussen er en av Danmarks absolutt mest anerkjente og garvede kostymedesignere, og filmen bærer gjennomgående preg av hennes utsøkte håndverk.

Det er en ambisiøs produksjon, kanskje spesielt i Skandinavisk målestokk, men det er ikke alle grep som lykkes like godt. Filmens visuelle kvaliteter føles mer prangende enn det fortellingen formår å leve opp til, og det blir vanskelig å holde helt på spenningen etter hvert som historien utfolder seg. Et nesten komisk element i filmen, er hvordan karakterene sømløst forstår hverandre transskandinavisk – det vet de fleste av oss som har bodd i et annet nordisk land at langt fra er tilfellet. Når det er sagt er underholdnings- og produksjonsverdien høy og spillet er gjennomgående godt, spesielt Trine Dyrholm briljerer som Margrete.

Ida Cathrine Holme Nielsen