Korea, 1945. Landet hadde vært under okkupasjon av Japan i 35 år. Men etter hvert som andre verdenskrig gikk mot slutten, vaklet det japanske keiserdømmet under konstant bombing fra de allierte. Okkupasjonen endte med Japans kapitulasjon 2. september 1945. Dette førte til store omveltninger og delingen av den koreanske halvøya.
Dette er bakgrunnen vi presenteres for i Netflix’ nyeste koreanske serie, Gyeongseong Creature. Uten å vite tittelen, kunne man lett tro at det dreide seg om et rent historisk drama. På denne måten, ikke ulikt skapningen i seriens navn, framstår Gyeongseong Creature som en hybrid av flere sjangre. Slike kombinasjoner kan ofte virke risikable, men i dette tilfellet fungerer det utmerket. Serien er både vakker, grotesk og veldig koreansk.
Etter en åpningssekvens der vi ser japanske soldater febrilsk brenne alle spor i et skummelt laboratorium, hvor groteske, biologiske eksperimenter på mennesker har blitt utført, blir vi tatt med til byen Gyeongseong, som var navnet Seoul hadde på den tiden. Motstandsbevegelsen mot den vaklende japanske okkupasjonen er i full gang, men blir brutalt undertrykt av keiserens politistyrker.
Her møter vi den velstående pantelåneren og eieren av De Gyllne Skatters Hus, Jang Tae-sang. Han spilles av Park Seo-joon, som tidligere har hatt roller i filmer som den Oscar-vinnende Parasite (2019) og den mindre vellykkede The Marvels (2023). Jang Tae-sang er ung, kjekk og vellykket, og har under den japanske okkupasjonen brukt sine nettverk til å bygge opp betydelig innflytelse på begge sider av konflikten, uten selv å ta en tydelig side. Han er en mester i å finne alt – informasjon, gjenstander, til og med mennesker.
Men en stilig dress og et vinnende smil er ikke alltid nok. Denne gangen har Jang Tae-sang havnet i en vanskelig situasjon og er arrestert av en japansk offiser som torturerer ham for informasjon. Han stilles overfor et ultimatum: finn offiserens forsvunne elskerinne, eller se den japanske okkupasjonsmakten ta alt han eier. Og dette må han gjøre før kirsebærtrærne mister sine blomster.
Jang Tae-sang har ingen annen utvei. Han mobiliserer sitt nettverk og kommer raskt i kontakt med det mystiske paret Yoon Chae-ok, spilt av Han So-hee, og hennes far Yoon Jong-won, spilt av Jo Han-chul. De er «sporere», eksperter på å finne forsvunne mennesker, og har ankommet byen for å lete etter Chae-ok’s mor, som har vært borte i 10 år.
Etterforskningen fører dem til et mystisk militærsykehus utenfor byen, hvor den japanske okkupasjonsmakten har fortsatt sine groteske eksperimenter. Resultatet er et morderisk og grotesk monster, skapt i japanernes desperasjon for å utvikle et siste biologisk våpen. Dette våpenet var ment å snu krigen mot de alliertes bomberegn og forhindre en uunngåelig kapitulasjon. Men, som så ofte skjer i disse historiene, slipper monsteret løs.
Gyeongseong Creature er skrevet av Kang Eun-kyung og regissert av den relativt ukjente Jung Dong-yun. Serien tilbyr en spennende blanding av historisk drama, action og grøss, supplert med en god dose veltimet humor, spesielt spesielt fra Park Seo-joon, som helt klart er stjernen i dette showet!
Visuelt sett er serien en storslått og fargerik, særlig i de historiske omgivelsene i Gyeongseong (Seoul). Her møter tradisjonelle koreanske gater en sterk japansk arkitektonisk innflytelse etter 35 års okkupasjon. Dette er gjennomført overbevisende og fungerer godt, og skaper en verden som føles levende og troverdig. Til tross for seriens grøsserelementer, som hovedsakelig er begrenset til det skumle militærsykehuset, føles handlingen realistisk og troverdig.
Serien tar seg også tid til å bygge opp de mange karakterene vi møter. Det er nok av intriger å nøste opp i, og alle har sine hemmeligheter. Det er også rom for romantikk, selv om denne delen av historien til tider føles litt «presset inn» i den ellers travle sjangerblandingen. Men hvis du blir litt tårevåt og rørt av å se to vakre unge mennesker løpe mot hverandre og omfavne hverandre i sakte film, vil du ikke bli skuffet her!
Men Gyeongseong Creature er en koreansk serie. Netflix leverer helt sikkert en engelsk dubbing, men jeg vil anbefale de som vil se denne å sette på koreansk språk med norske undertekster (med mindre du er så heldig å forstå koreansk). Jeg tror nemlig serien vil miste noe av den autentiske og historiske følelsen dersom du ser denne dubbet til engelsk.
Samtidig skal det sies at det er en god del historisk kontekst her. Dette er en viktig og traumatisk periode i Koreas historie som førte til store omveltnigner og deling av landet inn i to veldig ulike kulturer. Det snakkes mye (og ofte fort!) om den politiske situasjonen i landet, og det er lett å miste tråden dersom man ikke følger godt med på underteksten. Jeg er kanskje spesielt opptatt av å få med meg alt, og måtte stoppe opp flere ganger for å spole litt tilbake for å få med meg hva som ble sagt.
Gyeongseong Creature er en spennende serie som skildrer en historisk periode og et land som kanskje ikke er så kjent for oss her i Vesten. Med denne settingen som bakteppe er serien i bunn og grunn en grøsser, med en handling som ofte minner om både Stranger Things, Resident Evil, og den koreanske Netflix-serien Sweet Home.
Så, hvis du er ute etter en litt annerledes grøsseropplevelse som blander flere sjangere og er satt i en godt gjennomført og overbevisende historisk periode, er Gyeongseong Creature absolutt å anbefale!
Eirik Bull