Underlige hendelser har preget en idyllisk liten bygd utenfor Bergen. En mystisk tenåringsgutt ble funnet i skogen som liten og en ung jente leter etter sin forsvunne far. Jakten på sannheten går over stokk og stein da tilfeldighetene fører dem sammen. Sporene de finner peker mot en uhyggelig konspirasjon som setter dem i fare og leder dem rett ned i mørket.
I nattemørket gjennomfører innbyggerne i den avsidesliggende bygda en leteaksjon etter en savnet mann. Tik tross av en grundig saumfaring av skogen finnes ingen spor av ham. I stedet gjør de en annen overraskende oppdagelse: En liten, forkommen gutt på rundt tre år. Denne gåtefulle gutten snakker et ukjent språk og virker forvirret. Identiteten hans er et komplett mysterium, og ingen vet hvor han kommer fra.
I nåtiden møter vi gutten igjen,13 år etter hans mystiske oppdagelse i skogen. Han er nå kjent som Birk (spilt av Filip Kremner) og har har blitt oppdratt som adoptivsønnen til Arn (spilt av Helge Jordal), mannen som ledet leteaksjonen. Sammen driver de to en koselig turisthytte rett utenfor bygda. Dessverre har hyttebedriften slitt økonomisk og står nå overfor en gjeld på over nitti tusen kroner. Sjefen for det lokale strømselskapet, Erik (spilt av Bjarte Hjelmeland) fra Nilfheim Kraft, gjør gjentatte forsøk på å overtale Arn til å selge. Arn er imidlertid skeptisk og fast bestemt på å beskytte det lokale økosystemet. Derfor leter han etter alternative kjøpere, selv om han helst ikke ønsker å selge hytta.
For Birk er turisthytta selve ankerpunktet i tilværelsen, en trygg havn som han holder fast ved. Han er fast bestemt på å finne en alternativ løsning for å betale gjelden, i stedet for å selge hytta. Derfor tar han på seg enhver småjobb han kan finne rundt i bygda i et intenst forsøk på å samle inn nok penger. Plutselig, en skjebnesvanger dag, støter han på 13 år gamle Magna (spilt av Hermine Svortevik Oen) som har kommet alene fra byen for å lete etter faren sin, Steinar, som forsvant for 13 år siden.
Birk og Magna – Gruvens mørke hemmelighet hadde æren av å bli vist under årets Barnefilmfestival i Kristiansand, hvor den vant den ettertraktede publikumsprisen. Filmen er kunstferdig regissert av Christer Steffensen, som også skrev manuset, sammen med produsent Sivert Kalvø Harang. Steffensen har tidligere jobbet med musikkvideoer og har regissert kortfilmene Eiktyrne (2018) og Symmetri (2020).
Birk og Magna starter ikke med det beste forholdet, men Magna vinner ham raskt over med sin vinnende personlighet og en smule manipulasjon. Hun mistenker sterkt at Nilfheim Kraft er innblandet i farens forsvinning, og klarer å overtale Birk til å bli med på etterforskningen. Spenningen bygger seg opp, og deres søken etter sannheten blir stadig farligere når de avdekker nye ledetråder som knyttet til både Magnas far og Birks fortid.
Skuespillet i filmen holder gjennomgående et godt nivå. Helge Jordal leverer en varm og rolig prestasjon som Arn, Birks adoptivfar, og skaper et trygt anker for den unge gutten. Bjarte Hjelmeland gjør en overbevisende rolle som Erik, den kyniske kraftverkssjefen som forsøker å grønnvaske sin egen agenda og påstår at han «bare ønsker å redde verden».
Filip Kremner og Hermine Svortevik Oen imponerer virkelig i rollene som Birk og Magna. Disse to nye skuespillertalentene viser stor potensial og vil utvilsomt gjøre seg bemerket i bransjen i årene som kommer. Magna er sjarmerende, sta og besluttsom, med et tvilsomt moralsk kompass når det kommer til andres eiendom i jakten på sannheten. Hun er utfordrende og manipulerende, og det virker som om hun prøver å opprettholde et hardt skall, som kun begynner å slå sprekker i det hun nærmer seg sannheten om faren. Birk er en ærlig og sympatisk karakter, men har også en egen vilje. Han er naturlig nok nysgjerrig på sin mystiske fortid, men trives godt sammen med sin adoptivfar. Han er sterkt knyttet til hjemmet sitt og er villig til å gjøre alt som kreves for å unngå å måtte selge turisthytta.
Filmen tar opp viktige og aktuelle temaer knyttet til miljøvern og naturens betydning på en tydelig måte. Den utforsker kompleksiteten rundt industri og menneskets påvirkning på naturen, og søker å gjøre denne problematikken relevant for et ungt publikum. Samtidig evner filmen å balansere dette med en engasjerende og personlig historie som skaper spenning.
En annen betydelig tematikk i filmen er identitet, og hvor viktig det er for unge mennesker å kjenne sine røtter og forstå sin opprinnelse. Dette kommer særlig til uttrykk gjennom Birks mystiske bakgrunn og hvordan Magna har blitt formet av farens forsvinning. Filmen formidler disse temaene på en måte som fenger og utfordrer publikum.
Birk og Magna – Gruvens mørke hemmelighet har alle forutsetninger for å bli sommerens store familiefilm. Den appellerer primært til barn og ungdom, men har bred appell og underholdning for mennesker i alle aldre. Filmen kombinerer varme, spenning og humor på en overbevisende måte, og de to hovedkarakterene stråler av personlighet og sjarm. Ved første øyekast var jeg skeptisk til om denne filmen ville være noe for meg, men jeg lot meg raskt overbevise og innså at den er en av de bedre «familiefilmene» jeg har sett. Hvis du planlegger å ta med familien på kino i sommer, er dette absolutt en film du bør se!
Thor Aaberg