Qvisten og Stargate Media slår seg sammen

Skal ta publikumsopplevelser til et nytt nivå.

Nordens ledende animasjonsstudio slår seg sammen med teknologiselskapet Stargate Media. Hver for seg har selskapene jobbet med alt fra Flåklypa til Rihanna.

Det nye selskapet har fått navnet Qvisten XTND og vil kombinere styrken til de to selskapene. Å samle historiefortelling og teknologi under samme tak vil gjøre det mulig å produsere enda mer spektakulære publikumsopplevelser til alle plattformer.

– Qvistens 30 år lange erfaring med fokus på historiefortelling forsterkes nå med Stargate Medias teknologiske ekspertise. Dette er kruttet i Qvisten XTND. Navnet XTND er essensen av hva som gjør oss unike: Vi tar fundamentet som hvert selskap har bygget og forlenger opplevelsene, kompetansen og produktbredden, sier Fredrik Kiøsterud, daglig leder i Qvisten. 

Skal dekke hele spekteret av opplevelser
De overordnede målene til det nye selskapet er å levere så moderne og komplette publikumsopplevelser som mulig, og at disse opplevelsene skal kunne konkurrere på det internasjonale markedet. Visjonen er å ta de gode historiene ut til et enda større publikum, og skape opplevelser som er engasjerende, mer tilgjengelige og etterlater et dypere inntrykk.

– Vi har jobbet målrettet med å komme dit hvor våre historier og produkter kan gjøre seg bemerket på det internasjonale markedet. Qvisten XTND blir en veldig viktig brikke for å posisjonere oss der, og vise frem selskapets kompetanse innen teknologi og publikumsopplevelser, sier Anita Krohn Traaseth, styreleder i Qvisten XTND.

Qvisten markerte seg tydelig på den internasjonale arenaen i 2021, da selskapet gikk til topps i det som regnes som «opplevelsesbransjens Oscar». Qvisten mottok da den høythengende Thea-prisen for «Hyperakseleratoren», en 4D-attraksjon i Hunderfossen Eventyrpark basert på Flåklypa-universet.

«Hyperakseleratoren»

– Qvisten XTND vil kunne håndtere prosjekter av enhver størrelse og kompleksitet til alle plattformer, og vil tilby alt fra konseptutvikling til produksjon av animert, interaktivt og immersivt innhold for attraksjoner, underholdning, spill og utdanning, sier Arnt Scheele, kommersiell leder i Qvisten XTND.

Qvisten XTND utvikler for øyeblikket en VR-opplevelse for skoleungdom i Latvia. Ved hjelp av blant annet CGI og 360-graders 3D-video skapes et univers som er ment å fremme naturvitenskap og oppmuntre til fantasi og kreativitet hos barn, den primære målgruppen som Qvisten ønsker å treffe. Prosjektet er basert på en teaterforestilling fra The New Riga Theatre, og utvikles sammen med det latviske selskapet Binoklis. 

– Mulig å skape banebrytende innhold
Det nye selskapet markerer et stort fremskritt i norsk underholdningsbransje. Qvisten XTND vil ta i bruk hele det teknologiske spekteret for å utfordre grensene for hvordan publikumsopplevelser og møteplasser kan utformes.

– Vår ekspertise innen interaktivt og immersivt innhold, kombinert med Qvistens nesten 30 år lange merittliste innen kreativitet og fortellertalent, vil gjøre det mulig for oss å skape virkelig banebrytende innhold, sier Bjørn-Morten Nerland, ansvarlig for immersive prosjekter i Qvisten XTND og tidligere CEO i Stargate Media.

Et viktig utgangspunkt for sammenslåingen har vært samarbeidet om den nye gamingparken Parcade. Qvisten og Stargate Media har jobbet med å utvikle parken på vegne av Larvik kommune, og fikk oppdraget etter en større anbudskonkurranse.

Arbeidet med Parcade innebærer å utvikle en kombinasjon av et digitalt spillunivers og fysisk aktivitetsarena rettet mot barn og unge, og i tillegg tilrettelegge for at parken kan tilpasses til andre arrangementer og opplevelser hele året rundt. Det er et omfattende og komplekst prosjekt, og et godt eksempel på hva slags oppgaver Qvisten XTND er egnet til å håndtere.
 

Flere tiår med engasjerende historiefortelling
Qvisten ble grunnlagt i 1994 og har laget noen av de mest folkekjære og prisvinnende animasjonsfilmene i Norge, inkludert KuToppen- og Flåklypa-filmene. På kundelisten står også de største opplevelsesparkene i Norge.

For Kristiansand Dyrepark samarbeidet Qvisten med Stargate Media om en digital Politimester Bastian fra Kardemomme By, som i sanntid interagerer med de besøkende i parken.

Stargate Media har jobbet i over 10 år med historiefortelling ved hjelp av ny teknologi. De har pushet grensene for hva som er mulig innenfor VR/AR, 360°-video og immersive flater. De har jobbet med artister som Rihanna, museer og kjente merkevarer i både inn- og utland.

Skribent