Løftene

Løftene
4
av 10

Frankrike 2021
Regi: Thomas Kruithof
Med: Isabel Huppert, Reda Kateb, 
Genre: Drama
Premiere: 08.juli

Løftene følger borgemesteren Clèmence (Isabel Huppert) i sin siste termin før hun gir stafettpinnen til den ivrige nestekvinnen i partiet etter 12 år i teten. Rett før siste innspurt får hun et ambisiøst jobbtilbud som åpner for drømmer hun for lengst hadde lagt på hyllen samtidig som hun jobber for å oppfylle valgløftet om å redde det nedslitte boligkomplekset Les Bernadins, som huser 3000 mennesker. Idealisten Clèmences nye ambisjoner skal vise seg å ikke være så forenlige med de hjertevarme kjerneverdiene som hun kanskje hadde forestilt seg.

Til tross for en aldeles strålende Isabel Huppert i hovedrollen og en nok realistisk fremstilling av lokalpolitikkens møysommelige urverk på detaljnivå, må man medgi at det blir svært vanskelig å la seg rive med av handlingen. Er vi ikke egentlig også litt lei av den stereotype iskalde karrierekvinnen som setter alle «kvinnelige dyder» på spill for å være girl boss? Det er en fremstilling som kanskje føles litt friskere i likestillingsdebatten i hjemlandet Frankrike enn her. Ser vi bort ifra det, er sylskarpt kameraarbeid og forholdet mellom Clemènce og høyrehånden Yazid (Reda Kateb), og hvordan det står seg i stormen av Clemènces ambisiøse forvandling, noe av det klart mest fornøyelige med filmen.

Filmen er to timer lang og den kjennes dessverre ikke et minutt kortere, snarere haler den ut i seige langdrag. Handlingen er interessant og problemstillingen som presenteres viktig, men det hele oppleves litt som en tung byråkratisk arbeidsoppgave man får en lang arbeidsdag til å gå med, fremfor en forrykende kveld i politikkens tegn i kinosetet. Det er ingen tvil om at seigt klipp og dramaturgiske (uheldige) valg er årsaken til at handlingen faller på nesen når det kommer til å engasjere. Det blir unektelig fort vanskelig å holde koken i en gryte som bare så vidt småputrer litt forsiktig. Det er synd når det er såpass briljante skuespillere på plass i sentrale roller, og kvalitet i mange deler av rammeverket – som alt i alt skulle tilsi en langt større filmopplevelse enn det man sitter igjen med.

Ida Cathrine Holme Nielsen