Annette

Frankrike 2021
Regi: Leos Carax
Med: Marion Cotillard, Adam Driver, Simon Hellberg, The Sparks
Genre: Drama/musikal
Premiere: 5. august

Annette er det nyeste verket fra stjerneregissøren Leos Carax og var åpningsfilmen ved årets Cannes-festival. Det er en musikal, en rockeopera, med ingen ringere enn Adam Driver og Marion Cotillard i hovedrollene og med popduoen The Sparks ved de musikalske spakene. Filmen byr på en rekke obskure overraskelser som befinner seg et vagt sted mellom realistisk fiksjon og ren surrealisme.

Vi følger to rake motsetninger, den elegiske sopranen Ann Defranoux (Cotillard) og den selvutslettende standup-komikeren Henry McHenry (Driver). De finner hverandre på uforståelig vis og får kjærlighetsbarnet Annette, som viser seg å ha uante evner.

Annette er en film som det ikke er helt lett å like. Hverken Driver eller Cotillard har spesielt begavet stemmetøy å skilte med, men det er ikke her disharmonien i Annette oppstår. Den består av evig mange lag av surrealisme og fremmedgjøring, både plott- og formmessig, som gjør det svært vanskelig å leve seg inn i fortellingen. Når Annette kommer til verden, er det eksempelvis i form av en uhyre nifs, Pinocchio-aktig dukke, og det dukker til tider opp et (Dreamgirls-aktig) gresk kor – og et publikum som synger sine reaksjoner. De mange surrealistiske elementene er kunstnerisk interessante enkeltvis, men helheten blir seig og famlende i alle lagene av utpreget verfremdung, og ironisk nok drukner musikken litt i visuell patos.

Musikken kunne med fordel vært brukt mer effektivt til å skape overganger og musikalske bindeledd, som man gjør mesterlig i eksempelvis West Side Story og Paraplyene i Cherbourg, til og med i fadesen La La Land. Her pulserer musikken i kjernen og danner filmens sammenhengende hjertestreng – den fengende helheten er glimtvis til stede, men stort sett fraværende i Annette. Annettes store styrke er likevel at det er en tvers igjennom helt unik film. Du har neppe sett maken, og det er verdt et kinobesøk.

Ida Cathrine Holme Nielsen