Maryam
Saudi-Arabia 2019
Regi: Haifaa Al-Mansour
Med: Mila Al Zahrani, Nora Al Awadh, Dae Al Hilali, Khalid Abdulraheem
Genre: Drama
Premiere: 27. mars
Haifaa Al-Mansours første spillefilm, Den grønne sykkelen, brøt barrierer da den kom ut i 2012. Den var første film spilt inn i sin helhet i Saudi-Arabia, første Oscar-kandidat fra landet, og den var første film regissert av en kvinne derfra. Filmen fikk strålende kritikker, og ble vist på festivaler over hele verden, inkludert i Norge. Regissøren fikk deretter prøve seg i Hollywood, og fulgte opp med Mary Shelley og Nappily Ever After. Nå har hun igjen laget film i Saudi-Arabia. Dessverre har returen til hjemlandet ført til hennes svakeste film til nå.
Som i de foregående, har også The Perfect Candidate kvinnelig hovedrolle, og et fokus på kvinners rettigheter. I motsetning til tidligere, oppleves derimot denne filmen mer skjønnmalende enn skildrende. Riktignok møter hovedpersonen på flere problemer når hun som kvinne stiller i lokalvalget, men dette er tross alt et land der kvinner ikke fikk stemmerett i kommunevalg før i 2015. I tillegg begynner hele historien med en lite praktisk sølepytt utenfor et sykehus, en pytt som får så mye symbolsk vekt at den truer med å drukne hele filmen i gjørme.
Kanskje har ideen vært at historien bør være så forutsigbar og forenklet som mulig, for dermed å kunne la det politiske budskapet skinne tydelig. Resultatet er heller en film som er både kjedelig og uengasjerende, og der hvert lite problem kjennes som nettopp det – et lite problem. Selv om skuespillerne gjør så godt de kan, er det vanskelig å heie ordentlig på dem, både politisk og romantisk. Til det er historien rett og slett for lite engasjerende. Vi krysser fingrene for at Al-Mansour finner tilbake til den filmskaperen hun har vist hun kan være, enten det blir i hjemlandet eller et annet sted i den store verden.
Mads Kvalvaag Halvorsen