Knives Out

Knives Out 

USA 2019
Regi: Rian Johnson
Med: Daniel Craig, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Ana de Armas, Toni Collette
Genre: Krim/Spenning/Komedie
Premiere: 6. desember

Rian Johnson, som tidligere har gjort store titler som Looper og Star Wars: The Last Jedi, leverer med Knives Out en mordkrim som går Agatha Christie en høy gang. Alle sjangerkjennetegnene er på plass: En gammel, styrtrik krimforfatter dør under mystiske omstendigheter etter en familiefest der han etter sigende har gitt både barn og barnebarn svært dårlige beskjeder angående testamentet. Nok av motiver og mistenkte, kan du si, og det blir opp til en snål detektiv i Daniel Craigs skikkelse å nøre opp i haraballet.

Det er litt av et stjernelag vi finner foran kamera: Ved siden av nevnte Craig finner vi Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Toni Collette, Don Johnson, Michael Shannon, LaKeith Stanfield, Katherine Langford, Jaeden Martell. Og ikke minst Ana de Armas, som har æren av å bære hovedrollen i Knives Out. Hun har riktignok ikke et like stort navn som en del av de andre på plakaten, men mange vil kanskje huske henne som Ryan Goslings hologram-kjæreste i Blade Runner 2049. I Knives Out spiller hun den avdøde rikingens hushjelp, personlige sykepleier og nære venn – og følgelig brått befinner seg i sentrum for mistanke og stygge blikk.

Selv om plottet virker standard, har regissør og manusforfatter Rian Johnson klart å klemme ut en film som både føles frisk og ekstremt underholdende der den pøser på med store doser humor, et herlig skrudd persongalleri, oppfinnsomme «twists and turns» og et svært så lekent fotoarbeid. Til forskjell fra en del andre filmer av samme slag, sliter Knives Out ikke med svake sammenføyninger; de mange vendepunktene i historien sitter som et skudd. Noen små hickups og tendenser til uttværing av poengene finner vi riktignok her og der, noen «darlings» burde vært drept, men det kan tilgis så lenge filmen lykkes med de vesentlige tingene: Underholde, skape karakterer du føler du får fatt på, ha en velproporsjonert spenningskurve og holder på mystikken såpass lenge at det hele veien føles interessant.

En godbit for fans av ensemblekrim, og en langt bedre film enn Kenneth Branaghs Agatha Christie-adaptasjon Mord på Orientekspressen (2017).

Le LD Nguyen

Trailer