Guddommelig kjærlighet
Brasil 2019
Regi: Gabriel Mascaro
Med: Dira Paes, Julio Machado, Suzy Lopes, Thardelly Lima, Emílio de Mello
Genre: Drama
Premiere: 25. desember
Gabriel Mascaros tredje spillefilm tar oss med til neonfarget fremtidsversjon av hans eget hjemland, Brasil. Året er 2027, og samfunnet preges av konservativ, evangelisk kristendom. Her jobber Joana (Paes) som rådgiver, og gjør sitt beste for å overtale frustrerte par om at skilsmisse ikke vil være løsningen på problemene deres. Samtidig ønsker hun desperat å bli gravid. Med dette utgangspunktet gir Mascaro oss en historie som er dels drama og dels satire, og der de futuristiske elementene nesten dytter den over i sci-fi-landskapet.
Guddommelig kjærlighet er nydelig fotografert, på en måte som gir selv beige kontorlandskaper et interessant anstrøk. Både komposisjon og utsnitt gjør at øyet aldri kjeder seg. Særlig er filmen vakker i de scenene der Mascaro og fotograf Diego García virkelig leker seg med neonlys, skygger og farger. Joana tilhører en religiøs gruppe, som i tillegg til å gi filmen sitt navn, også skaper rom for kreativ utfoldelse både når det gjelder filmatiske virkemidler og historiefortelling.
Ved siden av det visuelle uttrykket, benytter Mascaro både musikk og en spesiell voice-over til å skape et unikt univers som ramme for historien. Denne er i tillegg fortalt med et presist og sarkastisk blikk, som sender tydelige signaler om Mascaros ståsted. Kanskje er den til tider litt overtydelig, men allikevel alltid interessant. I tillegg demonstrerer denne filmen nok en gang unikt og godt blikk regissøren har for seksualitet på film, med scener som mer enn matcher den inderlige avslutningen på hans forrige, Neon Bull. Guddommelig kjærlighet kommer garantert til å lyse opp i et vinternorge som vil å ha svært godt av denne brasilianske fargeklatten.
Mads Kvalvaag Halvorsen