Sir

Sir

India 2018
Regi: Rohena Gera
Med: Tillotama Shome, Vivek Gomber, Geetanjati Kulkarni
Genre: Drama
Premiere: 6. september

Den unge enken Ratna (Tillotama Shome) forlater landsbyen hun er fra, og reiser til Mumbai. Her blir hun hushjelpen til et ungt og nygift ektepar og siden hun er enke får hun lov til å bo i deres vakre leilighet. Mumbai er en stor by og hun har det tøft, og så kompliseres ting ytterligere når kun ektemannen, Ashwin (Vivek Gomber), vender hjem etter en mislykket bryllupsreise.

Klart Ratnas tilstedeværelse forenkler Ashwin forsøk på å komme seg videre, og symbolsk nok hjelper hun også med hans forhold til sin brysomme mor. Så serveres vi — bit for bit —informasjon om hovedpersonenes fortid. På den ene siden gjør slike flashbacks at Ashwin og Ratna blir mer tredimensjonale som rollefigurer, men like viktig er at deres historier og roller gis kulturell kontekst.

Regissør Gera forteller subtilt om hvordan stigma, altså trekk man får lavere sosial status av, kan komme i mange former og fra mange ulike vinkler. Spesielt skuespiller Shome balanserer imponerende mellom det å forholde seg til ytre forhold og å vise fram indre liv.

Nettopp denne balansen mellom ytre strukturer og ens indre liv gjennomsyrer hele filmen. Fortellingens moral kretser, for eksempel, rundt hvordan konservative holdninger gjør det vanskeligere for unge å finne lykken. Manuset er også fylt av symbolske hint, som det at Ashwins familie er byggentrepenører — og slikt gjør at den franske filmfotografen Dominique Colin fint maler fram hvor liten og isolert man kan bli i en Mumbai i voldsom vekst. Mange kjenner nok India som en sterk filmnasjon på grunn av Bollywood, som hovedsakelig består av musikalfilmer. Sir er en co-produksjon med en del franskmenn bak kameraet, men uansett har India en rik historie med vakre dramafilmer som Monsoon Wedding (2001) eller Apus verden (1959). Sir er ikke like uforglemmelig som slike mesterverk, men vel verdt en titt.

Emilio Sanhueza

Trailer