Mellom linjene
Frankrike 2019
Regi: Olivier Assayas
Med: Juliette Binoche, Guillaume Canet, Nora Hamzawi, Vincent Macaigne, Christa Théret
Genre: Drama/Komedie
Premiere: 10. mai
5 stjerner
Digitaliseringen av hverdagen tar oss igjen, noe hovedpersonene i Olivier Assayas’ nyeste voksenkomedie får føle på – i både fascinasjon og frustrasjon. Finnes det dybde i tweets? Blir følelsen av å lese en god bok litt ødelagt på kindle? Spørsmål som disse kvernes over rødvin av intellektuelle franskmenn, som slites mellom å beholde de gode, gamle tradisjonene, og samtidig forstå seg på nye trender.
Forleggeren Alain (Canet) har publisert bøkene til den avdanka forfatteren Léonard (Macaigne) i en årrekke. Da han innledningsvis refuserer Léonards siste verk, settes både den gode stemningen og forfatterens selvtillit på prøve. Vi inviteres herved inn i en skikkelig godbit av en snakkefilm, og med de rette skuespillerne å jobbe med, er Assayas uhyre dyktig på dialogdrevne scener. Han tar seg god tid, og lar problemstillingene utfolde seg på en måte som gjør at vi som betraktere føler oss invitert inn i rommet, og samtalen. Samspillet mellom de overnevnte, samt deres bedre halvdeler, er lekent og overbevisende, og sammen utgjør de en tragikomisk kvartett. Binoche er ikke overraskende formidabel i rollen som Alains kone, og som vanlig stjeler hun hver eneste kameravinkel hun er innom. Mellom linjene er som en gave til både litteraturelskere og frankofile, men samtidig finnes det potensiale i en bredere segmentering, og kan for eksempel egne seg for dem som setter pris på skarp humor.
Pernille Risbråthe Middelthon