Storbesøk på Film fra Sør

Feature

Tekst:  Le LD Nguyen  Foto:  PR / Film fra Sør

Selveste Park Chan-wook tar turen til Oslo i november.

Under Film fra Sørs åpningsgalla 7. november får den Sørkoreanske regissørstjerna Park Chan-wook tildelt festivalens ærespris Sølvspeilet, og man skal i den anledning vise Gullbjørn-vinneren Night Fishing fra 2011 – før den offisielle åpningsfilmen Parasitt (regi Bong Joon-ho) sparker årets festival i gang. Park Chan-wook vil også være tilgjengelig for publikum i form av en regissørsamtale på Cinemateket dagen etter – fredag 8. november.

Det blir selvsagt mange Park Chan-wook-filmer i programmet når Film fra Sør har maktet å hente et så stort navn til Oslo. 10.november er det offisiell åpning av retrospektivet på Vega Scene med visning av en Extended Cut-versjon av Kammerpiken.

– Filmene i retrospektivet er til å få vann i munnen av, med høydepunkter som hevntrilogien Oldboy, Sympathy for Mr. Vengance og Lady Vengance, samt Thirst og I’m a Cyborg, But That’s Ok, og ikke minst en utrolig kul samling av kortfilmer som de færreste kanskje har sett, forteller en entusiastisk Lasse Skagen til Filmmagasinet.

Skagen har vært kunstnerisk leder for festivalen helt siden oppstartsårene og har Park Chan-wook blant sine absolutte favorittregissører.

– Helt fra en liten fugl hvisket oss i øret for trekvart års tid siden at Park Chan-wook hadde en åpning i kalenderen og kanskje kunne tenke seg å komme en liten tur til Norge, har det vært talløse mailer og masse møter for å tilrettelegge besøket. Det er virkelig en krevende eksersis å få landet et slikt storbesøk, noe som aldri hadde gått i boks hvis det ikke hadde vært for våre perlevenner på den koreanske ambassaden her i Oslo. Strålende folk!

GULLPALMEN-VINNER

– Åpningsfilmen Parasitt har fått unisont med skryt, og blir også et åpenbart høydepunkt?

– Gullpalmen-vinneren Parasitt står helt på øverste hylle, og er blant de beste filmene jeg noensinne har sett. Bare det å tenke på den i etterkant, gir meg gåsehud. Sjeldent klarer noen å fusjonere børs og katedral på den måten som Bong Joon-ho klarer her; en film for massene og en film for den kresne filmeliten. Å si noe så sylskarpt, krydret med galgenhumor, i blodig og dramatisk innpakning om klassekamp i én og samme film er rett og slett stor filmkunst.

Lasse Skagen og Film fra Sør har lenge vist sin kjærlighet overfor den store filmnasjonen Sør-Korea.

– De er rett og slett knallgode på å lage film, og i år feirer de sitt 100 års jubileum som filmnasjon. Den koreanske filmindustrien blomstrer av selvtillit, der både nye talenter og gamle mestere leverer strålende film. Ta det nydelig coming-of-age dramaet House of Hummingbird, laget av den kvinnelige debutanten Bora Kim. En strålende, sensitiv og vakker skildring av ungjenta Eun-hee gjennom de vanskelige tenårene. I den andre enden av spekteret finner vi blant annet actionguruen Kim Jee Won som står bak filmen The Gangster, the Cop, the Devil. Topp film for dem som digger hardtslående action.

KULINARISK KINO

Andre filmer å se opp for, er brasilianske Karim Ainouz´ The Invisible Life of Euridice Gusmao. Et mektig og emosjonelt periodedrama, der to søstre med veldig tette bånd straffes hardt av kontrollerende menn med tvilsomme og egoistiske motiver. Dokumentaren Midnight Family av Luke Lorentzen er en glimrende flue-på-veggen dokumentar, der vi møter den mexicanske familien Ochoa på jobb i sin private ambulanse i et Mexico City hvor kun 45 statlige ambulanser skal dekke 9 millioner mennesker. Et annet høydepunkt er Abbas Kiarostamis aller siste film 24 frames, som ble ferdigstilt etter hans død. Visuelle animerte variasjoner over 24 vakre bilder, like virtuost komponert i det visuelle som en overtyre av Bach. Vakkert og kontemplativt.

– Seksjonen Nye stemmer er spennende. Hvordan har dere jobbet med denne?

Det kan ikke gjentas for ofte, men skal man finne morgendagens stjerner må man lete etter de nykommerne som skinner aller sterkest på filmhimmelen i dag. Vi har trålet den internasjonale filmscenen på jakt etter nye talenter, og i årets debutantseksjon har vi etter min mening funnet en særdeles sterk samling av utsøkte fortellere – som både behersker håndverket og har historier på hjertet som treffer hardt i solar plexus.; for eksempel A Song without a name, av Melina León fra Peru, som omhandler en mørk historie om trafficking av nyfødte på 1980-tallet.

Sudan er også en filmnasjon som får ekstra fokus under årets Film fra Sør. Debutfilmen You Will Die at Twenty, som er støttet av festivalens eget fond, Sørfond, har gått sin seiersgang på tunge internasjonale festivaler og både regissører og skuespiller kommer på besøk.

– Dokumentarene Talking About Trees og fotballfilmen Khartoum Offside gir enda mer ammunisjon til vår samtale om Afrikas tredje største land som det siste året har gått igjennom en revolusjon og beveger seg mot demokratiske valg for første gang. Så må jeg også nevne kulinarisk kino i Kulturkirken Jakob med koreanske The Wandering Chef og fokuset på matrevolusjon i Bolivia med spesialvisning på Vippa der vi viser dokumentaren A Taste of Sky om mesterkokken Claus Meyer.

Film fra Sør går av stabelen 1. – 17. november.

Fullt program: www.filmfrasor.no

3 filmer som alle filmelskere må få med seg:
Monos, Alejandro Landes, Colombia
Tremors, Jayro Bustamante, Guatemala
So Long, My Son, Wang Xiaoushuai

3 «skjulte perler»
This is not Berlin, Hari Sama, Mexico
A Punk Daydream, Jimmy Hendricksx, Indonesia
The Swallows of Kabul, Zabou Breitman/Eleea
Gobbe-Mevellec, Afghanistan

3 sjangerfilmer for spenningsglade folk:
Park Chan-wook-retrospektiv, Sør-Korea
First Love, Takashi Miike, Japan
Bacurau, Kleber Mendoca Filho, Brasil

3 ting for barna:
Filmfestival utendørs på Youngstorget for barnehagebarn (på dagtid, hverdagene).
Flight of the Butterflies, Mike Slee, Mexico
The Boy and the Beast, Mamoru Hosoda, Japan