The Legend of Ochi er en nostalgisk og kreativ fantasy/eventyrfilm produsert av A24, et studio som sjeldent skuffer på å levere noe utenom det vanlige. I tillegg til er dette en debutfilm til Isaiah Saxon, som tidligere hatt regi på en rekke kortfilmer og musikkvideoer med blant annet artister som Björk, Grizzly Bear, Zion I og Seventeen Evergreen. Filmen hadde premiere på filmfestivalen Sundance i 2025, med norgespremiere 9. mai.
I åpningssekvensen av filmen blir vi introdusert til universet vi befinner oss i. Fortellerstemmen, som vi finner ut er Yuri (Helena Zengel) en ung jente, forteller oss om øya Carpathia de bor på. Hun forteller også om den pågående krigen mellom menneskene på gården hun bor på og ochiene, noen ville apelignende vesner som bor ute i skogen. Hennes far Maxim (Willem Dafoe) har sverget å ta knekken på alle ochiene for hva de har utsatt menneskene for. Med seg i tillegg til Yuri har han en bande av foreldreløse gutter, bestående av blant annet Petro (Finn Wolfhard) fungerende som en slags surrogatsønn etter at foreldrene ble drept av ochier. Da Yuri finner en ung ochi i en felle, og hjelper den fri, begynner hun å se annerledes på ochiene og på hva hun har blitt fortalt av sin far.

Fra øyeblikket vi blir introdusert til filmens univers og rollefigurer er det tydelig å se at The Legend of Ochi ønsker å bringe noe sprudlende og særegent på lerretet. Da ochine er brakt til skjermen av en sammensetting av dukker og minimalt med CGI, skaper det et herlig avbrekk fra det CGI-tunge innholdet vi ellers ser på skjermen. Filmen bringer også tilbake flere eldre filmteknikken som matte-paintings og miniatyrer, som bidrar til det nostalgiske ved filmen.
Innover i første akt begynner man nok å merke flere kjente troper i handlingen. Da med første øyekast tenker dette som klisjeer skjønner man etterhvert at det heller implementeres som homager og referanser til filmene regissøren henter inspirasjon fra.
Det er flere filmskapere som tar inspirasjon fra filmene og epokene som betydde noe for dem under oppveksten, noe som det virker som at Saxon også er underlagt. Da The Legend of Ochi blir et velkomment gjensyn med atmosfæren og valgene man husker fra 80-tallets fantasi-eventyr filmer som Neverending Story (1984), E.T (1982) og Labyrinth (1986). Barnefilmer med et forundrende univers og som ikke var redde for å gå inn i mørkere tematikk. Filmen klarer å balansere disse tropene på en god måte der de fortsatt føles originale med en ny vri. Filmen er også forhåndsvis kort til samtidens normal å være på kun 95 minutter, men allikevel leverer fullstendige rollefigurer og handling.

Atmosfæren og underligheten av øya de befinner seg på spiller også en viktig rolle. Hvor filmen er skutt hovedsaklig i Transylvania og andre områder i Romania, men samtidig har et tropisk og skandinavisk preg over seg på samme tid. Blandingen av fantasiverden, engelskspråklig dialog og (romanske?) viser på radioen, skaper et sprøtt univers som rettferdiggjør seg med hvor sammensatt det er. Et annet gøyalt grep er hvordan det tilsynelatende er en så og si moderne verden like i nærheten, med dagligvarebutikk og biler, som hovedpersonene tilsynelatende har valgt å ikke være en del av. Et grep som gir hele filmen et ubestemmelig tidsperspektiv i tillegg.

Willem Defoe i rollen som Maxim stjeler som vanlig showet, en fast A24-veteran på dette punktet, og en skuespiller med mange interessante og fargerike karakterer bak seg. Rolleprestasjonen viser utvilsomt frem hans bredde både innen for drama, og komedie, med et manus som bygger opp om dette. Hvor rollefiguren hans klarer å balansere det følsomme faderlige og det komiske i god harmoni. Finn Wolfhard virker til å være hollywoods go-to-guy for alt nostalgisk, fra IT (2017), Stranger Things (2016) og Ghostbusters (2021), så han er på ingen måte malplassert her. Selvom rollefiguren hans til en viss grad ikke får så mye kjøtt på beina eller spilletid, gjør han en sterk prestasjon gjennom filmen.

Tyske Helena Zengel har tross alderen rukket å spille i flere større produksjoner, blant annet i News of the World (2020), sammen med Tom Hanks regissert av Paul Greengrass. I rollen som Yuri passer hun utrolig godt inn i universet. Med den mer ubestemmelige aksenten og væremåten balanserer hun ut sine amerikanske medskuespillere på en god måte, og bidrar til det ubestemmelige ved filmen. Zengel har også en behagelig naturlig spillestil hvor hun er troverdig som et faktisk barn, som også bygges opp av manuset og dialogen i filmen.

A24 har som studio bygget seg opp som et produksjonsselskap som tar sjangser og lar nye stemmer komme frem. Som debutregissør virker dette som en super kombinasjon for Saxon, hvor filmen absolutt leverer som et eget og kreativt verk. I en tid der vi oversvømmes av gjenskapninger av kjente filmer fra fortiden er det deilig å se noe originalt som tar inspirasjon fra en sjanger skaperen tilsynelatende har mye kjærlighet for. The Legend of Ochi er absolutt en film å anbefale å ta med de litt eldre barna eller yngre tenåringene på, eller bare se som voksen!
