En Minecraft-film tar for seg universet fra det verdenspopulære videospillet Minecraft, og gjør det til en eventyrlysten filmopplevelse fylt med action og humor. Selv i øyeblikk med lite handling, er det alltid noe nytt å legge merke til og sette pris på. A Minecraft Movie er garantert til å fange oppmerksomheten din.
En Minecraft-film er regissert av Jared Hess, som også står bak Napoleon Dynamite (2004) og Nacho Libre (2006), skrevet av Chris Bowman, Hubbel Palmer og Neil Widener, og produsert av Jason Momoa, som også spiller en av filmens hovedroller.

Historien
Filmen starter med at Steve, spilt av Jack Black, forteller om hans egen oppdagelse av «The Overworld» (Minecraft-verdenen), og hvordan den verdenens absurde frihet og kubiske kreativitet, hvor du kan gjøre alt du kan tenke deg, fort ble hans nye hjem. En vakker dag snublet Steve over The Nether, som herskes over av den tyranniske grisedamen Malgosha.
Når Steve har fortalt om The Overworld, møter vi fire rollefigurer som sliter med å passe inn: Henry, Natalie, Dawn og Garret. Natalie og hennes lillebror Henry er nylig foreldreløse, og har akkurat flyttet til en ny by for å få en ny start. Natalie prøver å jobbe med markedsføring og ta vare på Nick, som går på videregående. Sosialarbeideren som hjelper dem inn heter Dawn. Ved siden av å være sosialarbeider, driver hun også en dyrehage på hjul. Selv om hun også føler mye på utenforskap, prøver hun sitt beste på å verne om de to ungdommene i deres nye hjemby. Garret er en 45 år gammel mann som driver en retrospillbutikk og lever på at han var «gamer of the year» i 1989. Nick begynner å henge i butikken til Garret (fordi han ikke har venner), og sammen snubler de over nøkkelen til en portal.
Livet er allerede snudd på hodet for alle fire, og når de snubler over portalen til The Overworld, suges de inn og fanges i denne kubiske, latterlige, søte og livsfarlige verdenen. Der møter de Steve, og må sammen jobbe for å komme seg ut; helst uten å bli drept av Malgosha, som er grufullt nære verdensherredømme.

Rollefigurenes utgangspunkt er ikke veldig komplekse, men det trenger de ikke å være heller. De er tydelig gjennomtenkte, og til tross for sine enkeltheter, godt bygde og fremstilte. Gjennom filmens første akt, blir vi så kjente med dem til at vi har god grunn til å heie på dem når det hele braker løs. Deres utvikling i filmen føles dynamisk, og det er tydelig at reisen var viktig for dem alle. I større eller mindre grad, får de alltid presentert en mulighet til å utvikle seg, og det blir vist på en så dynamisk måte at historiens troverdighet styrkes enda mer. Jeg skulle gjerne ha sett mer av Dawns og Natalies reiser og utviklinger, men det vi får se er allikevel sterkt og levende.
Historiens tempo føles riktig for filmen. Uansett hvor mye eller lite intens den er, holder den alltid vår oppmerksomhet; enten det er gjennom godt koreograferte kampscener, å jages av monster gjennom vakre, firkantede landskap, stille stunder med utforskning, eller sårbare øyeblikk hvor rollefigurenes hjerter brettes ut. Filmens hendelser føles alltid viktige for de innvolverte, hvilket er forfriskende å se i en moderne actionkomedie.
En visuell vidunderverden
En film som A Minecraft Movie er avhengig av at det visuelle gjøres ordentlig, og her har det blitt gjort bedre enn bare ordentlig. Unreal Engine, et dataprogram som brukes som grafikkmotor av utallige videospill, ble brukt til å lage filmens grafikk. Effektene i seg selv var kaprende, og det var tydelig at hver minste detalj var gjennomtenkt og finpusset. Dyr, landskap, «villagers» og grisefolk var så velskapte og finpussede at det ble lett å leve seg inn i filmen. At Unreal Engine satt så sentralt i filmen var med på å gjøre at filmen føltes ut som et videospill, og var helt tydelig det riktige valget for En Minecraft-film.
Selv om så mye av det visuelle var dataanimert, ble det laget og brukt en imponerende mengde praktiske effekter. Designerene var opptatte av å få det så korrekt som mulig med tanke på både kildematerialet og de menneskelige skuespillerene, hvilket de virkelig har fått til. Det ble blant annet laget mer enn 120 forskjellige våpen, over 500 kuber av tre, jern, stål, gull, sølv, obsidian og andre materialer i 4 forskjellige størrelser, og over 400 mat-rekvisitter. Det er tydelig at det har blitt lagt kjærlighet i designet av filmen, både i animasjoner og praktiske effekter.

Et kjærlighetsbrev til den kreative sjel
En Minecraft -film gpr fullt og helt inn for at kreativitet er elskverdig. Dette får vi høre eksplisitt og se gjennom at rollenefigurene kommer seg ut av kniper ved å finne nye, kreative løsninger. Det er noen ting i filmen som ikke skjer i spillet, men det er også mye av spillet som ikke er tatt med i filmen.
Humoren er på et bredt spekter. Filmen er gjennomgående humoristisk, men på en såpass variert måte at man ikke går lei av det. Slapstick, obskure datingscenarioer, latterliggjøring av overdreven hypermaskulinitet og «cringe culture», positivt teite replikkvekslinger, samt godt innbakte internettreferanser er bare noen av aspektene som gjør filmen så god som den er. Det er heller ikke en Jack Black-film uten at Jack Black er Jack Black. Steve, spilt av Jack Black, elsker The Overworld, og det er gøy å se at Jack Black har det gøy som Jack Black i verdenen av Minecraft.

Spillet Minecraft kom først ut i 2009, og ble fort kjent som en tidløs klassiker og fanebærer for videospillkultur, og var et godt argument i favør for videospills anerkjennelse som medie og kunstform. Siden det har spillet ekspandert til å nå grenser som kun settes av fantasien.
En Minecraft-film vekket mange av de samme kaprende følelsene som spillet har gjort for meg siden ungdommen, og kan trolig være like underholdende for eldre Minecraft-veteraner som den er for den yngre garde. Det er passende at et spill med så mye kreativitet og moro får en såpass kreativ og gøyal film til sitt navn.
