Foto: TIFF

Norske og internasjonale prisvinnere på TIFF

Filmene som definerte Tromsø Internasjonale Filmfestival 2025.

Under TIFFs avslutningsseremoni på Kulturhuset i Tromsø sist lørdag, ble årets prisvinnere kåret med to av prisvinnerne til stede. Før visningen av festivalens avslutningsfilm, James Mangolds A Complete Unknown, ble det delt ut syv priser i like mange kategorier, til norske og internasjonale filmer av høy kvalitet. 

Tromsø Internasjonale Filmfestival, som har blitt arrangert årlig siden 1991, er Norges største filmfestival målt i antall besøkende. Den byr på et eget ungdomsprogram, i tillegg til å dele ut en rekke prestisjetunge priser hvert år: Aurora-prisen, FIPRESCI-prisen, Don Quixote-prisen, Den Norske Fredsfilmprisen, Tromsøpalmen for både kort- og langfilm, Faith in Film-prisen og Publikumsprisen.

Prisutdelingene ble holdt på Kulturhuset i Tromsø. Palestinske Scandar Copti, som vant festivalens hovedpris Auropraprisen for Happy Holidays, var tilstede i salen. Filmene som konkurrerer om Aurora er et knippe av de mest utsøkte og ettertraktede spillefilmene fra den internasjonale arenaen, og samtlige har norsk premiere under TIFF. Happy Holidays er både en morsom og eksplosiv fortelling, med et palestinsk søskenpar bosatt i et israelsk storsamfunn, i fokus. 

I dette gripende familiedramaet fra den Oscar-nominerte palestinske regissøren Scandar Copti, settes relasjoner – både skjøre og spirende – på prøve av personlige valg, sosiale forventninger og utfordrende situasjoner. Foto: Fresco Films

Åse Svenheim Drivnes kunne også motta sin pris på scenen, nemlig Tromsøpalmen – langfilm, for Teenage Life Interupted. Den tilsvarende prisen for kortfilm gikk til Liselotte Wajstedt og Marja Helander for In My Hand. Tromsøpalmene deles ut til beste film i hver sin kategori i programmet Film fra Nord: Dokumentarer og spillefilmer fra Nordområdene.

FIPRESCI-prisen er en av de mest prestisjetunge utmerkelsene innen filmkritikk, da den deles ut av den internasjonale organisasjonen for profesjonelle filmkritikere og journalister. Den gikk i år til Dag Johan Haugeruds Kjærlighet, siste installasjon i trilogien Sex – Kjærlighet – Drømmer. Kjærlighet er en odysse gjennom den kompliserte verdenen av følelser, intimitet og de sosiale forventingene i et moderne, urbant samfunn. Filmen følger ulike rollefigurer som alle har en eller annen relasjon til hverandre, samt deres individuelle opplevelser, gjennom noen augustdager- og netter i Oslo. Uten at den mister de kunstneriske kvalitetene, fører den en direkte realisme og kan nesten føles som en velregissert dokumentar. 

Dag Johan Haugeruds Kjærlighet er en dyptgående utforskning av intimitet, følelser og de komplekse sosiale forventningene i et moderne samfunn, sett gjennom skjebnene til rollefigurene som krysser hverandres liv. Foto: Motlys

Jev er også Don Quixote. Prisen blir delt ut av FICC – Federation internationale des cine-clubs, som ble grunnlagt under Filmfestivalen i Cannes i 1947, en paraplyorganisasjon for filmklubber og ikke-kommersielle kinoer. Den franske regissøren Louise Courvoicer ble årets vinner for sitt coming of age-småbydrama Holy Cow

Den norske fredsfilmprisen gis til en films om setter søkelys på direkte, strukturell eller kulturell vold, og bidrar til forebygging av dette på en kreativ kunstnerisk måte. TIFF har et samarbeid med Senter for fredsstudier ved Universitetet i Tromsø og Studentnettverk for fred om prisen, da de mener det ligger mye makt i filmen og fortellingen.

Vi tror at film som tar opp temaer som undertrykking og maktmisbruk kan gjøre en forskjell, skriver festivalen i en pressemelding. 

I år gikk prisen til den tysk-fransk-iranske samproduksjonen The Seed of the Sacred Fig, og regissør Mohammad Rasoulof. Filmens hovedperson er en etterforskende dommer i Islams Revolusjonære Domstol. Han føler på en voksende paranoia parallelt med store politiske protester i Irans hovedstad Tehran, etter en ung kvinnes tragiske død. Rasoulof har flere ganger brutt Irans strenge sensurer, og fått tre fengselsdommer av regimet, som han åpenlyst kritiserer i sine filmer. The Seed of the Sacred Fig referer til en fiken som kveiler seg rundt trær, og til slutt kveler og ødelegger dem.

Faith in Film-prisen er etablert av Norske kirkeakademier, Tromsø kirkeakademi og KULT senter for kirke, kunst og kultur. Prisen tildeles filmer som evner til å engasjere og inspirere til refleksjon, kritikk og ettertanke rundt religionens rolle i menneskers liv og samfunn. Filmene skal også gi innsikt i livssynsspørsmål og åndelighet. Årets vinner ble den franske filmen Når høsten kommer, regissert av François Ozon. Dramaet skildrer to aldrende kvinner som bor i de fredelige omgivelsene rundt Burgund, som får sine liv snudd på hodet da datteren til den ene dør av soppforgiftning. Samtidig vender sønnen til den andre kvinnen tilbake etter å ha sonet en fengselsstraff. Filmen utfolder seg i et subtilt og rolig tempo, der rollefigurenes refleksjoner rundt fortidens byrder gradvis kommer til overflaten.

Når høsten kommer av François Ozon er en subtil og dyptpløyende skildring av to kvinners liv i Burgund, der tragedie og fortidens byrder gradvis endrer deres tilværelse. Foto: Fidalgo filmdistribusjon

Og sist, men ikke minst: Publikumsprisen, som forteller oss hvilken film som traff festivalpublikummet aller best. Den første mandagen etter festivalslutt ble stemmene talt opp, og det ble samme dag klart at prisen går til den islandske langfilmen Touch, av Baltasar Kormákur. Filmen handler om en enkemann som drar på en reise for å gjenoppleve sin ungdoms store kjærlighet. Publikum tas metaforisk med på en reise tilbake i tid, i det hovedpersonen stiger om bord i flyet fra Reykjavik. 

Den islandske filmen Touch, regissert av Baltasar Kormákur, tar publikum med på en emosjonell reise der en enkemann gjenopplever ungdommens store kjærlighet og søker mening i fortiden. Foto: TIFF

– Baltasar Kormakur er en forteller av rang, og her har han laget enda en utsøkt film. Touch er en nydelig kjærlighetshistorie som jeg skjønner godt at publikummet vårt har trykket til sitt bryst, forteller Astrid Aure, programsjef i Film fra Nord .

Touch er den femte islandske filmen som vinner Publikumsprisen på TIFF, og den andre signert av Kormakur. 

– Det er veldig gøy at Baltasar Kormákur vinner publikumsprisen for andre gang, og det er ingen tvil at Islandsk film er kjempepopulært på TIFF, forteller festivalsjef Lisa Hoen.