Etter nesten et år med trusler om søksmål fra Donald Trump og forsøk på kansellering av filmen fra finansiør Dan Snyder, som i utgangspunktet trodde filmen skulle sette Trump i et godt lys, premierer endelig The Apprentice på norske kinoer. Filmen er regissert av iransk-danske Ali Abbasi (Holy Spider, Border) og skrevet av journalist og forfatter Gabriel Sherman og tar for seg Trumps (Sebastian Stan) tidlige karriere som eiendomsutvikler i New York under vingene til den beryktede advokaten Roy Cohn (Jeremy Strong).

Abbasis film er vel så mye en film om Cohn og hans forhold til og påvirkning av Trump gjennom det drøye tiåret de kjente hverandre som det er en film om Trump selv. Mannen er nok mer kjent i USA enn her til lands, men har helt siden sin storhetstid vært ansett som et brutalt, avskyelig menneske som aktivt gjorde USA, og spesielt New York, verre for folk flest gjennom å undergrave demokratiske prosesser, ofte gjennom utpressing, og til fordel for sin indre sirkel og de med rikdom.
The Apprentice starter sin fortelling med en ung, ambisiøs Trump (som man fortsatt kan skimte menneskeheten i) som sammen med sin far er medeier i en av familiefirmaets boligblokker som nå saksøkes på anklage av rasistisk diskriminering. Trump møter Cohn på en eksklusiv nattklubb og får etter hvert overtalt Cohn til å hjelpe ham med den pågående rettssaken slik at Trumps store hotellplaner kan iverksettes. Cohn blir i de første årene en mentor for Trump og overfører til sin lærling flere av de verdiene og holdningene Trump selv er kjent for den dag i dag. Å vinne på all bekostning, at ens egne ord alltid kan vris til sannheten, og å alltid, alltid benekte nederlag og fastslå seier. Samtidig følger filmen Trumps forhold med familien sin, brorens død og hans første kone Ivana (Maria Bakalova).

Dette er ikke en pro-Trump film, men heller ikke egentlig en anti-Trump film. Abbasi og Sherman presenterer hverken karikaturer eller helter, men tar heller utgangspunkt i det de to sentrale personene faktisk er, nemlig mennesker. The Apprentice setter fokuset på de holdningene, systemene og tankesettene som skaper mennesker som både Cohn og Trump, to liv orientert rundt seier, penger, makt og innflytelse. En tilstedeværelse der nederlag rett og slett ikke eksisterer, fordi de sier det. Filmen dveler ved det korrupte og forkastelige og tvinger deg til ettertanke og diskusjon.
Abassis film er et fascinerende og engasjerende innblikk i disse menneskenes liv og moralkompass, og legger ikke skjul på stygge realiteter. Sammenlikninger til The Wolf of Wall Street er kanskje vanskelig å unngå, men der denne filmen gjennom årene ofte har blitt misforstått som en slags feiring av Belforts liv vil det neppe være tilfellet her. The Apprentice er mer nøktern i sitt portrett av en mann som med tiden mister mer og mer kontakt med omverdenen og menneskene rundt seg i jaget etter den neste seieren. For alt av 80-tallet hadde av glitter og glam, også i denne filmen, er det ikke noe glamorøst med det Abassi presenterer.

The Apprentice vil nok ikke få så mange til å endre noen meninger om hverken Trump eller Cohn, men det gir et interessant innblikk i deres fortid og Trumps vei til kjendisstatus. Kanskje byr Abbasis film på mer forståelse for de to mennene; ikke som noen form for unnskyldning for deres handlinger og holdninger, men fordi de er viktige å forstå. Jeremy Strong siterer William Saroyan i intervju før filmens premiere: «Despise evil and ungodliness. But men of ungodliness and evil, these understand.» Det tror jeg også oppsummerer Abassis visjon godt.
