Foto: Another World Entertainment

Grensen

Sverige 2018
Regi:
Ali Abbasi
Med: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom
Sjanger: Fantasy, drama, thriller
Premiere: 19. oktober 2018

Regissør Ali Abbasi tok med seg hovedprisen i Cannes’ Un Certain Regard-sideprogram med sin andre spillefilm Grensen. Tidligere har han stått bak horrordramaet Shelley, og det er tydelig at Abbasi er en formidler av det mytiske, mystiske eller unormale. Grensen er en spesiell filmopplevelse, mest fordi man vet ikke om man skal le, måpe eller holde seg for øyenene.

Tollinspektøren Tina (Melander) er eksepsjonelt god i sin jobb, og tar aldri feil når hun lukter at en smugler er på vei over grensen. Faktisk kan hun lukte det, for hun besitter en slags sjette sans hvor hun kan ense når mennesker føler skyld, frykt og skam. Tina ser ikke ut som alle andre, noe som gjennom årevis med blikk har gjort henne introvert. Da hun møter Vore (Milonoff ), som hun kan identifisere seg med, beveger hun seg for første gang i retning mot sin sanne natur.

Tematisk er det vanskelig å kategorisere Grensen, her blandes krim med både romantikk og fantasy. Abbasi tar seg god tid med å bygge opp de forskjellige elementene, noe som kan få visse plotlinjer til å føles litt underfortalt. Vi lærer at kjærligheten kan finnes i de merkeligste og mest uforventede settinger, at det å være annerledes på mange måter kan være en gave, og vi blir nysgjerrige på mytologien som ligger til grunn for historien. En ting er helt sikkert: Grensen er en dypt original film det finnes få av, som også er dens største fordel. Den vil garantert være for sær for noen, men fascinerende for folk flest.

Pernille Risbråthe Middelthon