Danmark 2018
Regi: Milad Alami
Med: Ardalan Esmaili, Soho Rezanejad, Susan Taslimi, Lars Brygmann
Sjanger: Drama, thriller
Premiere: 5. oktober 2018

Tittelen og en kjapp og overflatisk handlingsoppsummering kan kanskje forlede publikum til å tro at Sjarmøren er en godslig og harmonisk innvandrerkomedie om den rare kjærligheten, en slik film som vinner Gledessprederprisen i Haugesund. En iraner ønsker å få permanent opphold i Danmark og byråkratiet krever at han har samboer. Dermed bytter han ut flyttemann-uniform med Zara-dress hver kveld og prøver – med en blanding av sjarm, ensomhet og desperasjon – å rægge opp en kvinne han kan flytte inn sammen med.
Men dette er ramme alvor, å finne en fremtidig samboer er avgjørende for hovedpersonen Esmail.
En hendelse fra fortiden bobler til overflaten, og tilfører dramaet både tragedie og thriller-elementer.
Det er sjelden man opplever fortellinger som er så gjennomarbeidet som denne. Alt har sin funksjon, men ingenting er overforklart eller forutsigbart. Man blir genuint nysgjerrig på alle rollefigurene, man kunne fint laget en utmerket film om hver og en av dem. Regissør og medmanusforfatter Milad Alami er mesterlig i sin porsjonering av informasjon, av hva filmen egentlig handler om.
Ardalan Esmaili er hundre prosent troverdig som den nyankomne flyktningen som prøver å overleve med fortvilet sjekking. Rollefiguren kunne lett fremstått som tvungen og tåpelig, Esmaili fremstiller ham på intuitivt og sårbart vis.
Filmspråket er lekkert, kanskje nærmere thrilleren enn klassisk sosialrealisme. Sjarmøren er noe av det mest solide vi har sett fra Danmark på en stund, og er en rik, nyansert og overraskende filmopplevelse, blottet for klisjeer og andre kjedeligheter.
Einar Aarvig


