Foto: Arthaus

Den skyldige

Danmark 2018
Regi:
Gustav Möller
Med: Jakob Cedergren
Sjanger: Thriller
Premiere: 10. august 2018

Telefonthriller er en relativt ny sjanger. Lenge var Phone Booth med Colin Farrell ganske unik, men Buried (2010) og Locke (2013) er eksempler på filmer som har tatt sjangeren noen steg lengre og gjort den bedre. Den skyldige er ikke ulik disse.

Politibetjenten Asger jobber på operasjonssentralen, og er i ferd med å gå av skift når en fortvilet kvinne ringer fra en bil og sier at hun er blitt kidnappet. Når linja brytes, blir Asger besatt av tanken på å løse situasjonen, og med telefonen som eneste hjelpemiddel, pusler han stadig flere biter av mysteriet sammen.

Med unntak av et par andre betjenter i små roller, er Asger den eneste personen vi ser, der han sitter på det lille kontoret med handsfree-en på øret. Nye personer kommer og går på den andre siden av linja, men det blir like mye opp til publikum å nøste bitene sammen som det er for Asger. På den måten engasjerer filmen publikum til å bruke fantasien, ved hjelp av små stikkord i dialogen og effektfull lyddesign. Hele tiden avsløres også små detaljer rundt Asgers fortid, slik at vi blir bedre kjent med karakteren, uten at man må ty til banale flashbacks. Det skal godt gjøres å lage noe som er såpass engasjerende om en person som prater på telefonen, men debutregissør Gustav Möller består med glans. Hovedrolleinnehaver Jakob Cedergren, fra Thomas Vinterbergs Submarino og Nils Malmros’ Sorg og glede, er også en viktig ingrediens. Den skyldige er et prakteksempel på subtil men effektiv filmskaping.

Nicolai Berg Hansson