(© NRK)

Blindpassasjer (1978)

Norsk science fiction-kultklassiker fra 1978 som pussig nok kom ut året før den første Alien-filmen.

Vi befinner oss i nær fremtid. Stjerneskipet Marco Polo og dens mannskap har gjennomført et besøk på planeten Rossum, en bisarr verden der teknologien ser ut til å være på 1700-tallsnivå. På vei tilbake, mens mannskapet ligger i dvale, skjer det merkelige ting. En slags menneskelignende skapning beveger seg på monitorene i kontrollrommet og tar ut det ene kamera etter det andre.

Når mannskapet da våkner så merker de at noe ikke er som det skal. Søppelkvernet har vært tatt i bruk og det viser at et menneske har blitt kjørt igjennom. De har da fått med en blindpassasjer om bord, som da har tatt plassen til et av mannskapet om bord på skipet og også etterlignet dens utseende og bevissthet.

I kjent Agatha Christie-stil så blir det en jakt for å få finne ut hvem av dem som er den drepte.

Innledningsvis så nevnte jeg at denne kom ut året før Alien, noe som har fått mange til å spekulere om Ridley Scott og kompani har stjålet fra Blindpassasjer. Jeg tror heller det er snakk om tilfeldigheter, selv om begge produksjonene har mistenkelig lik åpningssekvens og handlingsforløp. Man kan også trekke paralleller til John Carpenter`s The Thing som kom ut fire år senere.

Serien var skrevet og utviklet av forfatter duoen Jon Bing og Tor Åge Bringsværd, som på mange måter kan kalles Norges svar på Dan O’Bannon og Ronald Schusett. Regi var ved Stein Roger Bull og musikken var komponert av Egil Monn Iversen og med lite bidrag fra Arne Schultze, bedre kjent som gitarist i progrock bandet Popol Ace. Og selveste Ivo Caprino bidro med de praktiske effektene, så har har vi et skikkelig stjernelag. Sier også litt da Blindpassasjer var NRK sin da hittil mest påkostede og avanserte produksjon.

Bing og Bringsværd hadde to år før i 1976 skrevet manuset til serien Nitimemordet med etterforskerne Helmer og Sigurdson. Her tok de på seg oppgaven til å skrive et mordmysteriet satt i verdensrommet. Både Bing og Bringsværd er store navn innenfor norsk science fiction, men også norsk litteratur i seg selv. Bing gikk dessverre bort i 2014.

Mannskapet ombord på romskipet Marco Polo (©NRK)

Interiøret i romskipet gir virkelig et bra tidsbilde i forhold til når serien er laget. Fargene, kostymene og møblene gir virkelig den herlige 70-talls feelingen og passer bra ettersom serien er fra slutten av 70-tallet.

Her kan man også tenke at de mulig har latt seg inspirere av den amerikanske tegneren Charles Schridde som på 60-tallet laget flere tegninger hvor han beskrev hvordan framtidens interiør ville se ut. Ombord på skipet har de også et lite småbruk med høner, planter og hva de må trenge av luksus.

Jon Bing har også uttalt at Andrej Tarkovskij`s filmatisering av Solaris fra 1972 er hans store favorittfilm, så man kan anne visse referanser her i forhold til både Blindpassasjer og Solaris sin psykologiske profil. Men vi kan også se referanser til Kubrick`s 2001 A Space Odyssey fra 1968.

Blindpassasjer tar også for seg en del eksistensielle spørsmål slik som hva det vil si å være menneske og om kunstig intelligens kan fungere like bra som mennesker. Det er et tema som er ekstremt relevant i dag 46 år senere, ettersom bruken av kunstig intelligens har vokst og blitt tatt i bruk av flere store bedrifter. Men spørsmålet er da om roboter kan erstatte et ekte levende menneske og gjøre dens arbeidsoppgaver like bra. Et tema som fortjener en artikkel i seg selv.

Fra innspillingen av Blindpassasjer. Regissør Stein Roger Bull og to av hovedrolleinnehaverne Trini Lund og Marit Østbye ( © NRK)

På skuespiller siden har vi flere store navn som blant annet Bjørn Floberg, Henny Moan og selveste Erik Tandberg som fortelleren i serien. Henny Moan som her er en barsk dame i stil med Ellen Ripley i Alien Filmene. Hun er på mange måter Norges første Scream Queen da hun også er med i De Dødes Tjern fra 1958, som regnes som Norges første ordinære skrekkfilm.

I et av seriens minneverdige scener tar Moan på seg romdrakt og beveger seg til et forlatt romskip med et dødt mannskap som åpenbart også har fått en ubuden gjest ombord på skipet.

Vi får også se videoopptak fra da mannskapet var på planet Rossum som nevnt over er en bisarr verden styrt av roboter og menneskene der har tatt plassen til dyrene og lever nakne i skogen. Kan anne en viss form for samfunnskritikk her.

Stemningen og settingen er ekstremt klaustrofobisk og jeg har også merket meg en litt ekkel detalj som jeg har merket med ved nyere gjensyn. I starten etter at blindpassasjeren har tatt ut kameraene på monitoren, så tar den seg inn i rommet hvor mannskapet sover og vi hører den tar av selene og kjører vedkommende gjennom kverna. Huff gufne greier.

Hvis man skal snakke om norske skrekkfilmer så bør Blindpassasjer absolutt nevnes der. Den har egentlig alt en skrekkfilm skal ha, og jeg vil nesten si den er bedre enn mye norsk skrekk som er laget.

Da Blindpassasjer ble sendt på tv høsten 1978 skremte den vannet av det norske folk som da var vant med å følge den tyske etterforskeren Derrick og hans assistent Harry Klein. Det må også ha vært frustrerende å måtte vente en hel uke for å få med seg fortsettelsen av hver episode.

Vi har dessverre ikke mange norske science fiction filmer/serier. 10 år etter i 1988 fikk vi den post-apokalyptiske filmen Sweetwater der samfunnet har bokstavelig talt gått i dass og enkelte har forlatt byen for å leve på søppelfylling. I 1982 lagde Bing og Bringsværd enda en science fiction-serie, med titten Ta Den Ring. Her sto også Caprino for effektene. Men det virket ikke som om denne slo like godt ann som Blindpassasjer, som man sier å hoppe etter Wirkola.

Første møte med blindpassasjeren eller biomaten som den blir kalt (© NRK)

Verdt å nevne at Bing og Bringsværd også ble spurt av svensk tv til å lage en oppfølger av Blindpassasjer, ettersom den slo meget godt ann der. Manuset ble skrevet men prosjektet ble skrinlagt. Manuset ble gitt ut i bokform med tittelen Av Støv Er Du Kommet i 1990. Det hadde vært veldig kult om prosjektet ble noe av.

Blindpassasjer er godt laget mtp. tiden den ble laget i, og alt føles veldig laget med sjel. Den har tre episoder på cirka en time hver og er vel verdt en titt. Føler også at siden prosjektet Norske Filmklassikere på Blu-ray har tatt av, så føler jeg det vel er på tide at Blindpassasjer for den oppmerksomheten den trenger og ikke går i glemmeboka, selv om den og er gitt ut på DVD og lett kan ses gratis på NRK TV.

Regi
Stein Roger Bull
Skuespillere